Full version: Okänd larv
*Felix matte*
Någon som vet namnet?

Aries
Jag har ingen aning om vad det är för något men tycker att den ser lite läskig ut. unsure.gif
Vilka taggiga ben och konstig form den hade på sista bilden. *ryser*
aurinko
Inte vet jag heller,men larven ser ut lite som någon som ber smile.gif
Gillan
Njaaa, jag tycker nog inte att den ser riktigt " riktig " ut. sleep.gif

Och om det nu inte är du som stickat/sytt den, så är jag väldigt
nyfiken på vad det kan vara rolleyes.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Evgeni @ 29-07-2006, 20:01)
Njaaa, jag tycker nog inte att den ser riktigt " riktig " ut. sleep.gif

Och om det nu inte är du som stickat den, så är jag väldigt
nyfiken på vad det kan vara rolleyes.gif  :)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ... och vet du va... den satt på insidan av parasollen
som jag satt under
maken tog den på en liten pinne och så hämtade jag vitt papper som den fick krypa på medans jag fotade tongue.gif
Gillan
Jösses! Jag tyckte verkligen att den såg konstgjord ut!

Nu får det komma nån kunnig som kan tala om vad det
är innan fantasin skenar iväg allt för mycket wub.gif laugh.gif
Piccante
Vad jag har förstått så är det bara mätare som har larver som kan dra ihop sig och skjuta ut framkroppen när de förflyttar sig. De ser ut som om de stegar upp avstånd eller "mäter" sig fram. Så det borde vara en mätare? Det finns ca 320 arter i Sverige varav 10 arter hade avbildade larver i min insektsbok sad.gif ska bli intressant att få veta vad det är.

Skulle vara roligt att ha en bok som faktiskt avbildar larver och inte bara fullvuxna djur, någon som har något tips om en sådan bok?
Orcus
Det närmsta jag kom i mina böcker var en allmän snabelsvärmare, men den stämmer inte heller in riktigt på dina fotografier. Så vi får hoppas att någon annat vet säkert vad det är smile.gif

Hur lång är/var den där larven förresten som du fotat?

Allmän Snabelsvärmare hittar du här
*Felix matte*
Larven var ca 3cm lång

Rönn och vinbärsbuske står intill parasollen där den satt.
Gossen Ruda
Jag har fler larviga mätarbilder men den fanns inte med där heller. Att bestämma larver från bilder är ofta mycket svårt eller omöjligt. Om nån känner för det så går det bra att börja med en bilderbok över alla larver. Fast det gäller att få med alla varianter, många larver byter utseende vid varje hudömsning förutom alla andra varianter av teckning mm.
Snöflinga
Vet inte heller ... trodde också först att det var något hemmatillverkat i velourtyg rolleyes.gif Kanske nå't från yttre rymden ohmy.gif Om du har den kvar, kan du kanske sätta den i någon stor glasburk och se vad den utvecklar sig till wub.gif
*Felix matte*
Tyvärr... den finns inte kvar. Jag tyckte den var så äcklig så den fick fara
till de sälla jaktmarkerna... eller rättare sagt "sälla jaktvattnen"
eftersom den hamnade i toastolen och spolades ner. tongue.gif

Ska maila bilder med fråga till SLU... hoppas få svar. smile.gif
amaira
Hade skrivit en massa, och så tryckte jag visst på fel tangent och allt borta huh.gif Orkar inte skriva om det.

Tycker i alla fall att din velour- mätar-larv är störtsöt!! wub.gif Jag hoppas den var död innan du spolade ner den i toaletten, annars anklagar jag dig för djurplågeri sleep.gif

Leocarpus. De enda böcker jag vet som har med några larver i alla fall, är Michael Chinerys "Insekter i Europa", och Åke SAndhalls "Småkryp".

Jag skulle väldigt gärna ha en bok som visar alla larver med färgfoton, och som pedagogiskt och enkelt förklarar skillnaden mellan sorterna. "En larv" kan ju exempelvis bli en dagfjäril, en "nattfjäril" (hur många olika sorters "nattfjärilar" finns det?), eller en skalbagge...
Piccante
CITAT (amaira @ 31-07-2006, 09:42)
Leocarpus. De enda böcker jag vet som har med några larver i alla fall, är Michael Chinerys "Insekter i Europa", och Åke SAndhalls "Småkryp".

Jag har båda dessa. Insekter i Europa är det bästa försöket hitills till en vettig insektsbok. Även om det är helt omöjligt att rättvist beskriva den mångfald av insekter som finns så har den det bästa urvalet med åtminstone några bilder och beskrivningar av varje större familj. Tyvärr har den rätt få bilder av larver.
Piccante
Som vanligt när man letar efter något så hittar man INTE det man egentligen sökte sad.gif men jag hittade en annan bok av intresse. En ganska lovande larvbok.
larvbok.
Orcus
Har kollat lite till och vet inte men tror det är rätt nu som jag hittat, är då den som verkar mest trolig.
Almfläckmätare heter den, larven blir ungefär 30mm lång och det stämmer ju rätt bra samtidigt som de har samma kroppsform och färger.

Hittade den i boken "Vad jag finner i skogen" av Mandahl-Barth & Coulianos.
*Felix matte*
CITAT (Orcus @ 31-07-2006, 20:50)
Har kollat lite till och vet inte men tror det är rätt nu som jag hittat, är då den som verkar mest trolig.
Almfläckmätare heter den, larven blir ungefär 30mm lång och det stämmer ju rätt bra samtidigt som de har samma kroppsform och färger.

Hittade den i boken "Vad jag finner i skogen" av Mandahl-Barth & Coulianos.

Spännande att se om du kanske har hittat rätt smile.gif

Hon på artdatabanken som jag ställt fråga till,
har semester och är tillbaka om en vecka.
Gossen Ruda
Det tråkiga är dock att frågan om vad det skulle bli för fjäril är rent hypotetisk eftersom den aldrig kommer att bli nånting. Begriper inte riktigt varför man meningslöst skall döda allt som inte ser bra ut eller passar in i den egna mallen.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2006, 22:46)
Det tråkiga är dock att frågan om vad det skulle bli för fjäril är rent hypotetisk eftersom den aldrig kommer att bli nånting. Begriper inte riktigt varför man meningslöst skall döda allt som inte ser bra ut eller passar in i den egna mallen.

Där kan jag hålla med.

Tyckte bara att larven var sååå otäckt äcklig så den fick huvet kapat
och sedan så skyllde jag just på den att vinbärsbuskens blad har sååå många hål.

Så här i efterhand kan jag tycka att den borde fått leva och vi kunde se vad det blev av den... Så lätt att vara efterklok. sad.gif

Amaira.. den var död innan spolning.
FixaIgenväxtTrädgård
Idag kom detta framför mina fötter, vad kan det vara?
den är ca 6 cm lång. Greppade ett barr i sin anletes svett när jag hanterade den "brutalt" så den kröp upp på en pinne.

Hoppas ni svarar och gör tråden levande ett tag till, rolleyes.gif

Sara
Gossen Ruda
Larv av snabelsvärmare.
FixaIgenväxtTrädgård
Hoppas den vackra fjärilen kommer till min trädgård om den nu hittar puppplats i det grus jag lade den...wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon