Sven Karlsson
28-07-2006, 22:44
Jag planerar att bygga humlebon och då ochså odla olika växter för humlor under större delen av året för att få hjälp med poleneringen under året. Det fanns bin förut men björnen tog dem som vårfoder och biodlaren hade inte råd att starta om så nu tänkte jag försöka odla växter så att humlerna naturligt var hos mina växter. Vilka växter är bra humleväxter? Jag har krokusar i stora mängder men det behövs mera (Har c;a 200 äpple och plommon träd ( på B-stam och St Julien) + en del persikor.)
zaaritha
28-07-2006, 22:47
Fingerborgsblomma, silvertistel, hjärtstilla, rosenribs, schersmin, m.fl.
Ophelia
29-07-2006, 06:39
Lupiner, kantnepeta, kungsmynta, myntor, linaria, stjärnflocka, timjan, lavendel, isop, gurkört, klöver och andra sorters ängsblommor, vinbär, krusbär, blåbär, lingon, sälg (hansälg ska vara mycket viktig), ärt- och vialväxter, stormhatt, balsaminer, plister, maskorosor, dånväxter, väddar m.m.
Kransblommiga sorter har bra med pollen och nektar. Undvik dubbelblommande och förädlade sorter.
Jag har fått lära mig att bland de viktigaste växterna som humlefoder är olika sorters Salix, dvs. vide, pil m.m. som blommar tidigast av alla och ger mat år humlorna innan det finns nåt annat att äta.
Alla de andra tipsen här är bra men dom blommar ju inte förrän maj-juni och framåt.
Rosenribs har min föräldrar i trädgården och när den blommar låter det som att hela buskaget ska flyga iväg ... det brummar man kan inte göra sig hörd i närheten. Mycket blomflugor också, ett stort plus eftersom dom (deras larver) äter bladlöss i parti och minut. Om du försöker gynna humlorna så kommer du också att gynna massa andra nyttiga insekter.
Latmask
29-07-2006, 19:41
Vi har en barrig marktäckarväxt och håller precis på att avlägsna den från trädgården. Under den upptäckte vi ett jättestort humlebo så vi får täcka oss med regnkläder och insektsnät och handskar för att överhuvudtaget kunna jobba där i svärmen av tokigt ilskna humlor.