Rödhake
20-05-2003, 13:17
Någon som provat att odla i terracotta rör?
Har några dussin överblivna som jag tänkte sälja av.
Ska lägga upp en bild när jag har tagit en.
Ingrid på Västkusten
20-05-2003, 14:15
Nej - men jag ahr sett bilder :-)
Är det de glaserade dräneringsrören typ ifrån Höganäs Du menar?
Hälsar Ingrid
Rödhake
20-05-2003, 14:19
Nej de e vanliga dräneringsrör, oglaserade, i terracotta
Kristina zon 3
20-05-2003, 14:34
Jag hittade ett par under torpet. Fyllde på med jord och petade i ett par taklökar i varje. Står nu som prydnad, jätteläckert.
Kristina
Rödhake
20-05-2003, 14:37
Som sagt, jag har några dussin som jag säljer av.
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 06:17
Prova att sätta in annons på Köp Byt å Sälj på startsidan på Odla.nu så når Du flera än oss :-) om de itne är uppsnappade redan d v s :-)
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 14:07
Det var ett bra tips - har själv sådana liggande - vore snyggt att trycka ner dom olika djupt i marken och fylla dem med jord och låta taklök växa i dom!!
Ingrid på Västkusten
21-05-2003, 14:23
Eller andra ettåringar. Har sett en inramning av en köksträdgård och alla hade fina blommor i sig :-)
Hälsar Ingrid
malinkamalej
25-05-2003, 20:05
Jag såg i en engelsk trädgårdstidning (hm, nej förresten, det var nog trädgårdsbilagan till någon morgontidning) hur de ställde terrakottarör över rabarbern, för att driva dem snabbare på våren. De växer jättefort för att komma upp till ljuset, och blir tidiga, långa och mjälla.
Jag testade förra våren, genom att bygga ett "rör" av några takpannor. Funkade jättebra! Fast i reportaget hade de ju rör som var gjorda just för rabarber...
Malin
Grösaker med djupa rötter kan man gärna odla i nergrävda rör (i porös jord). Tex svartrötter, pepparrot eller rätticka, det blir mycket lättare att ta upp dem och jorden blir inte så packad.
Moss!
Köpte billiga vinställ av lera, sådde morötter i de blev massor av blast, men jag var så snål på att ta upp dem så de växte fast inne i rören
Karin72
21-03-2007, 07:46
Kul med förslag på vad man kan göra med gamla dräneringsrör, själv har jag nog 50... Är det någon som har tips på någon sida med bilder på vad man kan göra? Eller har fotat själv? Är mest intresserad av prydnadsväxter...
/Karin
Jag har kapat 3 terrakottarör på olika höjder och satt taklök i dem.
Tyvärr har jag ingen bild.
Österläge
22-03-2007, 13:49
Rödhaken, var bor du? Jag skulle vara intresserad av att köpa några såna rör om det inte är för dyrt...

Bor i Göteborg.
Har för mig att jag sett en grupp med rör i olika höjd och så har man satt jordgubbsplantor i rören, en planta/rör. Vet dock inte hur vida de bör vara eller så.
Trädgårdskatten
27-03-2007, 19:51
Ingen som har en bild av dessa (med växter) att visa?
CITAT (Trädgårdskatten @ 27-03-2007, 18:51)

Ingen som har en bild av dessa (med växter) att visa?

Jag är också nyfiken på hur det kan se ut...ut och fota ni som kan...*please*...
Har heller ingen bild men köpte också sådana som vinställ men har plockat ut dem i trädgården de är tre rör i varje del och i dem pillade jag i buskkrassefrö i somras och hade dem som inramning till ingången till grönsakslandet
Vill också ha bilder!!
Lyckades rädda 5 st förra sommaren när grannen skulle kasta dem. Nu vill jag ju gärna stila med något snyggt. Hade också tänkt ha taklök, men är öppen för fler förslag — och bilder.
Whiskuchi
28-03-2007, 08:02
CITAT (Mozart @ 22-03-2007, 15:24)

Har för mig att jag sett en grupp med rör i olika höjd och så har man satt jordgubbsplantor i rören, en planta/rör. Vet dock inte hur vida de bör vara eller så.

Låter som en strålande idé - men man måste lösa vattningen på nåt bra sätt... kan tänka mig att det torkar fort uppe i ett rör. (tål jordgubbar torka förresten? Jag vet inte

)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.