Christa
Mina låga bönor vill lägga sig mot marken. Brukar ni andra sätta stödpinnar vid bönplantorna? Bönorna blir inte så fina om de ligger mot marken.
rosita
Bambupinnar använder jag till allt! Till bönorna sätter jag ihop 3 st i toppen med snöre och sedan sticker jag ner de lösa ändarna i jorden så det får formen av ett indiantält. Eller så sätter jag 2 pinnar i vardera änden av raden och binder snöre emellan. Eller så sticker jag bara ner en pinne just där det behövs! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag har inga stöd men mina sitter framför de höga bönorna i en STOR låda som löper längs altanen så hänger de hänger de ut från lådan + olika sorter är ju olika stabila.

Till de höga bönorna använder jag långa pinnar som jag beskurit bort i trädgården så man behöver inga specialpinnar så sätt ner lite pinnar i bönorna ifall de lägger sig ner, tar du färska pinnar ta inte sånt som pil som rotar sig men sånt som äpple, rönn, häggmispel och dylikt funkar bra som stödpinnar.
Merlin
Jag brukar samodla bönor och kål. Det tjänar båda växterna på - kålen blir inte angripen av kålfjärilslarver och de låga bönorna får stöd av kålplantorna. smile.gif
Christa
Tack för intressanta svar. Vilken slags kål kan man samodla med? Jag har satt just kålrabbi, broccoli, grönkål och bönor. Jag har dock inte samodlat dem. En del står ganska nära varandra så jag skall kolla imorgon om det är någon skillnad på angreppen. Jag har aldrig i mitt liv sett så mycket kålfjärilar som i år. Det kryllar av dem. Mina småplantor av kålrabbi som sått som en senare omgång är fullständigt sönderätna. Det står en jättestor lavendel i trädgården och det är nog inte så bra för den drar till sig fjärilar. Gillar inte kålfjärilen bönor eller varför låter de kålen vara vid samodling?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon