Hannele
Jag har respekt för andra religioner, om det är frivilligt och inte påtvingad, men nu på sommaren i värmen förstår jag inte, varför en man, som är i sällskap med en svarklädd helt beslöjad kvinna, själv kan gå ljust klädd i kortärmat och shorts och visa sina ben?? mad.gif wacko.gif

Och på stranden är hon fortfarande beslöjad, sittande i skuggan, bakom någon buske, medan han kan till och med ta av sej tröjan och visa bröstet!?!
Medan hon riskerar benskördhet och annat i brist på sol. sad.gif
Björken
Har också sett det samma som du givit akt på och funderat över varför det kan vara så.
Jag har också full respekt för andras religioner men inte för den kvinnosyn de bär med sig.
evarina
Mycket bra fråga!

Nu kommer lite ironi:
Kanske för att vi kvinnor inte blir till oss brunstiga så fort vi ser en naken mansvrist och kan behärska oss?! wacko.gif
LadyG
Ställ den frågan till de "infödda" svenskor som frivilligt gått över till islam.

I det här fallet är det kvinnorna som är rättrogna och han som är otrogen, eftersom det i koranen finns lika stränga krav på hans klädsel som på hennes.

Han ska t ex ha byxor där grenen hänger vid knäna, om ni vet vilka byxor jag menar. Han ska också ha lång skjorta, lång väst och en fånig liten hatt utan brätten.

Jag ser rättrogna muslimer varje dag här, och de verkar inte lida av värmen ett dugg. JAG lider, men de ser bara nöjda ut (och det är jag avis på). Vad är hemligheten? tongue.gif
Hannele
CITAT (evarina @ 29-07-2006, 11:28)
Nu kommer lite ironi:
Kanske för att vi kvinnor inte blir till oss brunstiga så fort vi ser en naken mansvrist och kan behärska oss?!  :wacko:

Jag blir det! tongue.gif

Men om vi ska hålla oss på den nivån, så förstår jag inte heller, varför desa män tror
att alla (?) män skulle bli galna på deras kvinnor - bara för att de går normalt klädda...?
För inte har det hänt mej så ofta på kontoret, att svenska män kastat sej över mej... laugh.gif
Gillan
Jag förstår din fråga till fullo Hannele, eftersom jag ställt densamma
till mig själv många gånger om.

Men ibland tror jag inte att det är så " nattsvart " som vi tror wink.gif
För en del av dessa muslimska kvinnor tror jag faktiskt att det
är självvalt blink.gif

Jag har som ett av många exempel en kvinna som är delägare
i vår närmsta " mack ". Jag kom in där häromdagen och förfasade
mig över värmen som fick mig att " flyta bort ". Där sitter hon på
en stol, i sina svarta kläder och näst intill dold i slöjan. Jag frågar
henne om hon inte håller på att dö av värmeslag? Och hon bara
skrattar åt mig och svarar att det är helt underbart blink.gif . Det
fick gärna bli ännu varmare om det ville ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

Då förstod jag, att jag inte förstod nåt alls wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 29-07-2006, 11:44)
Men om vi ska hålla oss på den nivån, så förstår jag inte heller, varför desa män tror
att alla (?) män skulle bli galna på deras kvinnor - bara för att de går normalt klädda...?
För inte har det hänt mej så ofta på kontoret, att svenska män kastat sej över mej...  :lol:

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
tur det, man kanks einte kommer hem alls från jobbet om alla ska kasta sig över en
aurinko
Jag har haft kontakt med många muslimska kvinnor och varenda av dessa har sagt att de VILL bära slöjan av egen vilja och detta gör de för Gud-Allah som de har sagt och har ingenting med män att göra.

Själv fattar jag inte hur de står ut i värmen!?!
Hannele
CITAT (LadyG @ 29-07-2006, 11:35)
I det här fallet är det kvinnorna som är rättrogna och han som är otrogen, eftersom det i koranen finns lika stränga krav på hans klädsel som på hennes.

Han ska t ex ha byxor där grenen hänger vid knäna, om ni vet vilka byxor jag menar. Han ska också ha lång skjorta, lång väst och en fånig liten hatt utan brätten.

Då skulle jag kanske förstå, om han också täckte sin kropp...
Sommartorparn
Förfasa er ni.....
Det var inte så länge sedan som det var opassande för kvinnor i Sverige att lämna hemmet utan huvudbonad. rolleyes.gif
Värmen kan man hur som helst inte undkomma genom att ta av sig kläderna.
Betty
CITAT (Sommartorparn @ 29-07-2006, 17:45)
Förfasa er ni.....
Det var inte så länge sedan som det var opassande för kvinnor i Sverige att lämna hemmet utan huvudbonad. rolleyes.gif
Värmen kan man hur som helst inte undkomma genom att ta av sig kläderna.

Nickar instämmande... Läste tidigare i sommar i Aftonbladet att Tone Beckestad har visat brösten i en s.k. herrtidning - alltså inget ett "riktigt" utvik, hon hade på sig långbyxor och kavaj men inget innanför kavajen. Hon är sedan dess avstängd från att presentera vädret i 4:an "tills vidare", "på obestämd tid". Ledningen för Nyheterna på TV4 tror att det finns risk att tittarna inte skulle tycka att hon är en seriös meterolog längre. Bara dagar efter presenterade en manlig meterolog på 4:an vädret iklädd endast badbyxor - det var helt OK tyckte ledningen... mad.gif
*Felix matte*
Oavsett om det är självvalt eller påtvingat (vem skulle väl erkänna att hon eg inte alls vill gå klädd så?
så tycker jag såååå synd om bl.a hon från Afghanistan som bodde här i våran trapp
tillsammans med sin make.... de stack härifrån mot södra delarna av landet
för några veckor sedan efter att ha fått avvisningsbeslut.
Mannen fick en massa kramar, kindpussar och lyckönskningar från de fem karlar som kommit för att ta adjö.
Kvinnan (ca 25 år) stod lite "vid sidan om" och såg ledsen ut.
Ingen tog någon som helst notis om henne sad.gif mad.gif
Så kom taxin som jag beställt... de fem männen kramade återigen om mannen men ingen ens tittade åt kvinnan sad.gif
Hannele
Förfasa er ni.....

Ja, men på den gamla goda tiden var svenska män lika påklädda som kvinnorna.
*Felix matte*
Förfasa er ni.....

Nog måste det vara ganska länge sedan.. Inte ens min mormor eller farmor bar huvudduk... ändå var de födda på artonhundratalet. smile.gif
Alexander-VG-zon3
http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudduk
är det en sån ni menar för sånna var väl vana för det se rmna ju på alla gammal filmer som emil i löneberga eller vad det var å åsanisse
Hannele
Förfasa er ni.....

Med den skillnaden att på den tiden hade även svenska män huvudbonad.

1950-talet.
Min bror och jag med våra föräldrar i huvudbonad.
Min bror har också hatt.
Gurkan
Å barnen !!

Är det nån lokal religiös pålaga som gör att din bror måste gömma ögonen inne i mössan ?? laugh.gif
Månskensbonden
...Han ska t ex ha byxor där grenen hänger vid knäna, om ni vet vilka byxor jag menar. Han ska också ha lång skjorta, lång väst och en fånig liten hatt utan brätten....

Jag visste det!
Det var Mohammed som uppfann snowboardåkning och hiphop-are!!
laugh.gif
(Undrar om kidsen är medvetvna om att de egentligen är klädda som rätttrogna muslimer när de susar nerför backen med byxröven hängande som en anka mellan fötterna)
tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Månskensbonden @ 30-07-2006, 08:33)
Jag visste det!
laugh.gif
(Undrar om kidsen är medvetvna om att de egentligen är klädda som rätttrogna muslimer när de susar nerför backen med byxröven hängande som en anka mellan fötterna)
tongue.gif

hahhahaha laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
får sluta skratta åt saker här inne
vad bra denna va
catlady
Varför är det så himla viktigt att hela tiden redogöra att "man har full respekt för alla religioner" när de flesta helt klart sanktionerar sexism, rasism, homofobi, diskriminering, klasssystem och/eller till och med våldtäkter och mord? Jag tycker minsann inte alls att man måste hysa respekt för religioner! Människor (läs: alla) som uppfostras och lever inom dem förtjänar däremot förståelse utifrån vilken kultur/religion det gäller.
LadyG
CITAT (Månskensbonden @ 30-07-2006, 09:33)
...Han ska t ex ha byxor där grenen hänger vid knäna, om ni vet vilka byxor jag menar. Han ska också ha lång skjorta, lång väst och en fånig liten hatt utan brätten....

Jag visste det!
laugh.gif
tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det har jag inte tänkt på!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Underbar iaktagelse! biggrin.gif
Flamingon - växtgalning
kvinnorna kanske går runt med batteridrivna minifläktar under kjolarna? rolleyes.gif

det finns muslimska kvinnor i västvärlden som väljer att ha slöja som protest mot de västerländska skönhetskraven.

kan kännas att det inte går att svartmåla alla andra kulturer rätt av när vår egen ser ut som den gör. i vår kultur finns det sådana krav på hur kvinnor ska se ut så tjejer antingen hetsäter eller svälter sig av pressen, vi färgar håret, testar allehandas bantningskurer för att se ut som den trådsmala retuscherade tonårsmodellerna i tidningarna, sprutar in nervgift i ansiktet, andra kemiska medel i läpparna osv, opererar silikon i tuttarna för att få uppmärksamhet. listen kan göras lång på vad västvärldens kvinnor "tvingas" göra för att passa in i skönhetshysterin. alla ska vara och se så unga ut som möjligt, finns ingen respekt eller moral kvar.

har även kommit fram i undersökningar att små flickors idoler är blekta bystdrottningar och även de vill vika ut sig....

tillägg: så allt är inte så svart och vitt som många vill få det till.
LadyG
Visst finns det en underlig syn på skönhet, men inte bisarrare än vanligt. Det har varit på modet att vara jätterund och ha stor mage (som kvinna), det har varit på modet att vara helt plattbröstad som Twiggy, eller ha getingmidja så smal att mista ansträngning fick damerna att svimma. Ännu längre tillbaka var det mode att kvinnorna hade ett plagg som slutade under bysten för att alla skulle få njuta av behagen osv.

Inget nytt under solen alltså.

Efter gott och väl 30 år har jag kommit fram till att jag tycker om min kropp. Det är stark och frisk, och i mångt och mycket gör den som jag vill (utom när jag snubblar, då är vi inte polare). Min man älskar mig på morgonen när jag är rufsig och tufsig, när jag är sjuk och snorig eller när jag bara är allmänt oregerlig - så då behöver jag inte oroa mig. Jag sminkar mig nästan aldrig (för dyrt att köpa smink imho), färgar inte håret (eftersom jag tycker det är slöseri med pengar) och mode har aldrig varit min starka gren.

Problemet är att unga tjejer har inte det självförtroendet att de vågar tro att någon skulle kunna älska dem för den de är. De tror att killarna vill ha plasttjejerna på omslagstidningarna, eller bystdrottningarna. Det är ingen som tvingar tjejerna, men det finns en övertygande argumentation som är svår att motbevisa.

Muslimska tjejer har inte det problemet, de har andra, egna problem: som tvångsgifte och våldtäkt inom äktenskapet (om du gifter dig går du automatiskt med på att ha sex med mannen när han vill, om han vill och på det sätt han vill oavsett vad du vill).

Hur man ger unga tjejer det självförtroende som krävs för att de ska våga vara sig själva och bara acceptera krav som de själva ställt är en helt annan femma.

Det kanske bara går att lära sig med ålder?
Flamingon - växtgalning
jag är ung och älskar mig själv och min kropp. den funkar och fungerar bara allt bättre ju mer jag tar hand om mig själv. wub.gif
har aldrig kört på trender osv, tycker det ser rätt komisk ut när nästan alla går runt i likadana kläder och anser att de har en personlig stil.

så man behöver inte vänta tills man kommer över en viss ålder för att känna så.

om folk skulle vara nöjda med hur de ser ut så skulle en hel marknad försvinna med förtjänster, jobb etc etc.
så om man vill vara riktigt cynisk så kan man ju säga att människor aldrig kommer vara nöjda med hur de ser ut eller vad de har, hur bra det än är eftersom företag och samhällen skulle få in mycket mindre pengar. sedan sägs det ju att gräset är grönare på andra sidan...
många vill ha det de inte har eller kan få. wink.gif

finns det inte en efterfrågan så skapas det en.

själv väljer jag att sikta mot stjärnorna och kanske hamna så högt som till trädtopparna, men det betyder ju inte att jag har hur orealistiska förväntningar eller mål som helst. utan jag väljer hellre att leva och mår bra med den kroppen och liv jag har än att lägga negativ energi på att tro att mitt liv skulle vara bättre om jag va smalare etc etc. smile.gif

jag menar inte heller att den muslimska kulturen är "rätt" sätt att leva. men det kan oftast kännas som så att många anser att det västerländska sättet är det rätta och det bästa sättet att leva och att alla andra kulturer har fel. jag tror inte på färdiggjorda mallar eller att man ska vara på ett viss sätt. därför tror inte jag på religioner t ex. rolleyes.gif

var och en har sitt liv att leva, att ta ansvar för och konsekvenserna av sina val. många gör inte det, många människor hamnar aldrig i situationer i sitt liv då de får göra sina egna val utan enbart leva såsom andra talar om för dem. det är därför det känns så viktigt att vi som kan göra våra egna val verkligen gör det och även tar ansvar över våra egna liv genom att inte skylla ifrån vårt beteende på andra människor. blink.gif

tvångsgifte, våldtäkt inom äktenskapet osv är något som funnits i vår kultur oxå. sad.gif

kvinnan har alltid levt under hård press skönhetsmässigt i alla kulturer. i mångt och mycket har kvinnan ansetts vara mannens ägodel och tillika "reklampelare" för i vilket välstånd familjen levde/lever i. kvinnan skulle/ska kläs upp och ut för att visa att mannen hade/har framgång och pengar. skönhetskraven med olika deformerade kvinnliga silhuetter som blev allt svårare att efterleva berodde på att de rika ville sticka ut från den stora massan och göra det svårt för de fattiga att ta efter de rikas mode.
sleep.gif wacko.gif
LadyG
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 30-07-2006, 14:42)
jag är ung och älskar mig själv och min kropp. den funkar och fungerar bara allt bättre ju mer jag tar hand om mig själv. wub.gif
har aldrig kört på trender osv, tycker det ser rätt komisk ut när nästan alla går runt i likadana kläder och anser att de har en personlig stil.

Underbar kommentar biggrin.gif biggrin.gif

Du är klok du smile.gif

Det är tyvärr allt för enkelt att göra som andra vill, och sen skylla på samhället när det blir fel. Håller med dig om att fler borde ta ansvar för sina handlingar.
Green Thumb
Levde nära gränsen till Saudi och den enorma öknen. Har upplevt 48 grader C som mest. Min man hade det ännu varmare p.g.a. hans arbete.

Kvinnorna bar en heltäcktande svart abaja i ett tunt tyg över deras klädsel och vissa hade t.o.m. svarta handskar och svarta strumpbyxor i den värmen! På huvudet hade de en slöja som fästes med hårnålar och täckte allt utom ögonen, även om det fanns en flik som de kunde täcka ögonen med om de ville.

Meningen är att inga andra män än hennes man, far eller bröder fick se henne utan abajan. Men under abajan kunde de ha senaste modet från franska modehus!

Ibland tänkte jag att det var inte så dumt iallafall. Dessa kvinnor behövde inte står och feja sig framför spegeln utan på med den svarta slöjan och abajan och så ut. De kunde iaktta men inte bli iakttagna. Coolt.

Männen var lika täckta men i vitt - ibland kunde man se deras kalsonger genom tyget! ohmy.gif Man lärde sig med tiden att urskilja kvalitén på dessa nationella dräkter. Vissa var i de finaste silke o.s.v. och mycket dyra.

Det är olika tolkningar av koranen och kulturen som dikterar hur extrem klädstilen skall vara. Jag har sett kvinnor uan abajor från andra delar av den muslimska världen i fotlånga regnkappor som täckte deras klänningar också! Jag blir varm bara jag tänker på det!

När jag och min man träffade ett par på gatan så drog kvinnan sig bakåt och "försvann". Hon vill inte bli uppmärksammad. JAG kunde tilltala henne men det ansågs inte propert att min man gjorde det. Männen förde talan utåt och kvinnan bestämmde i hemmen. Olika seder. Om en kvinna inte var sedlig var det en skam för mannen. Med tiden var jag också tyst när vi möte andra - det var lättare så.

Om en man blir inbjuden att komma hem till en arbetskamrat var det underförstådd att endast HAN var inbjuden. Kvinnorna kunde också hänga med men man fick fråga om inbjudan inkluderade dem för det var ingen självklarhet. De inbjudna kvinnorna satt i ett rum för sig.

Gick en kvinna ut i ett linne och shorts var hon "naken" och ibland kunde barn hon mötte på gatan kasta sten på "horan". wacko.gif Så man undvik mycket problem med att anpassa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon