Hej
Jag har smakat jättegoda hallon som jag skulle vilja ta skott av och plantera på min tomt. Moderplantan ger massor av rotskott. När ska de tas för bästa resultat, och hur mycket av roten måste komma med? Kan de stå i en hink tills det är färdiggrävt där dom ska få stå sedan?
Ska man plantera ett enda skott eller flera på samma fläck?
Mvh Inka
Herbert Arvidsson
30-07-2006, 20:44
Hej du kan ta rotskott fram i november, men då måste jorden på planteringsplatsen vara förberdd och ogräsfri samt väl i ordning.Räcker med ett skott på rotbiten men plantera inte för tätt. Risken med att ta rotskott är, att du kanske får en fröplanta i stället för den sortäkta, som du hade tänkt. Vi rekommenderar ingen att gräva upp plantor nu mitt i sommaren eller att försöka spara den i hink för senare plantering. Lycka till hälsar Ingeborg
Hej!
Tack för svar!
Bra, då har man ju tid att gräva sedan när det inte är så varmt...Men hur tätt kan man sätta dessa skott?
Kan det alltså vara fröplantor som dyker upp lite här och var, tom långt från hallonbuskarna? Dessa enstaka hallonris brukar inte ge speciellt stora bär, jag har trott att det kanske beror på att jag inte gödslat dessa plantor...
Mvh Inka
Herbert Arvidsson
31-07-2006, 10:09
Hej igen Inka! Det låter som du har fått en del fröplantor eftersom bären inte liknar dem du hade från början. Avståndet mellan plantorna bör vara mer än vad som brukar anges i plantskolorna.Vi anser att det bör vara cirka två m emellan plantorna. Hälsningar Herbert och sekreterare Ingeborg
Hej
Tja, säkrast då att kosta på sig krukodlade, om man nu ändå bemödar sig att gräva nytt land. Det får bli så.
Mvh Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.