Full version: bågväxthus
Inka
Hej!
Jag har begränsad plats på min kolonilott men skulle vilja ha ett litet växthus för odling av gurka och tomat. Men var hittar jag ett av bra kvalitet som man kan montera ner på hösten? Jag har letat på nätet men inte hittat något. Tycker bågväxthus verkar bra. Har försökt att bygga av de där vita plaströren avsedda för elledningar men de är för korta. Skulle vilja ha 1,50 i takhöjd...Bor i Stockholm
Mvh Inka
rosita
Jag har i sommar köpt odlingstunnlar som jag har haft och har mycket bra användning av. Det heter Täck o Väx och är ett modulsystem med stora möjligheter. Jag köpte det på plantskolan. Det finns även en väggmodul som är 150 cm högt. Men det är ju om du kan ha det mot en vägg, förstås!

Tesa
HÄR finns ett inte så stort...scrolla ner en bit på sidan..
Gurkan
Man kan också bygg själv av träreglar och plastfolie, inte speciellt svårt om man är bara lite händig och har en bra skruvdragare, tar ett par tre dar för ett ganska stort och såklart mindre tid för ett mindre, och det blir inte speciellt dyrt heller. Svårt att montera ner dock utan att förstöra plasten men mina ska få stå ute året om.

Hur länge det håller återstår att se.

Mitt lilla

Mitt stora
Tesa
Vad duktig du är Gurkan...dom ser ju riktigt proffsiga ut..
Gurkan
CITAT (Tesa @ 29-07-2006, 16:44)

Tack Tesa ! Jag byggde mycket LEGO när jag var barn ... wub.gif

Insidan av stora
Inka
Åh jisses så proffsigt! Jag ska försöka bygga ett litet nästa sommar, har tyvärr ingen plats. Men tomater och gurka vill man ju ha!
/Inka
RoHa
kanonsnyggt

Jag hade tänkt bygga ett intill en husvägg.
Vad är det för plastfoilie och vilken storlek har du
på läktena ?

Ronny
Gurkan
CITAT (RoHa @ 30-07-2006, 01:13)
kanonsnyggt

Jag hade tänkt bygga ett intill en husvägg.
Vad är det för plastfoilie och vilken storlek har du
på läktena ?

Ronny

Det är vanlig "byggplast" som man köper på byggvaruhuset på 50m rullar (2,7m bredd). Reglarna är vanliga 45x45 reglar som sitter ihop med vinkelbeslag och 1000-tals små skruvar. Sockeln är gjord av 195x45balkar som jag behandlat med trätjära. Övrigt trä är obehandlat, borde varit linoljat men man är ju lite "lat". rolleyes.gif

Om nån vill se mer detaljer kan jag lägga upp ett album med lite mer detaljbilder av hur det sitter ihop, hur luckor och dörr m.m. funkar.
Tesa
CITAT (Gurkan @ 29-07-2006, 16:55)
CITAT (Tesa @ 29-07-2006, 16:44)

Tack Tesa ! Jag byggde mycket LEGO när jag var barn ... wub.gif

Insidan av stora

Iiimpad.. blink.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 30-07-2006, 13:20)
[Det är vanlig "byggplast" som man köper på byggvaruhuset på 50m rullar (2,7m bredd). Reglarna är vanliga 45x45 reglar som sitter ihop med vinkelbeslag och 1000-tals små skruvar. Sockeln är gjord av 195x45balkar som jag behandlat med trätjära. Övrigt trä är obehandlat, borde varit linoljat men man är ju lite "lat". rolleyes.gif

Om nån vill se mer detaljer kan jag lägga upp ett album med lite mer detaljbilder av hur det sitter ihop, hur luckor och dörr m.m. funkar.

Det vill jag gärna att du gör - dina växthus ser så proffsiga ut att jag hoppas få följa deras vinteröde.

ingrid
RoHa
Tack för svaret smile.gif

Jag skulle oxå uppskatta om du ville lägga upp lite
bilder i ett fotoalbum.

Ronny
Gurkan
Ok, jag delar gärna med mig av mina ideer så jag ska försöka göra det redan i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet.
Gurkan
Här finns lite mer info om mitt bygge :

"McGuyvers" växthus ...
Tesa
Intressant läsning...hmmm...får se om man kan få sågat till lite virke i såna dimensioner också.... wink.gif...liiite händig är man ju faktiskt.. sleep.gif
RoHa
Mycke intressant läsning eftersom jag oxå bor på skåneslätten laugh.gif

För min del blir det ett litet intill en varm husvägg till att börja med,
sen till tidig vår så blir det nog ett större.
Vilken härlig planeringsvinter det blir tongue.gif

Tack för beskrivningen Gurkan.
Ronny
yellowcity
Har själv funderingar på att snickra till ett växthus.
Men grunnar lite på storleken.
Jag får väl inte smälla upp hur stort terapi hus som helst.

Skall väl tilläga bor på landet närmaste granne fågelvägen genom skogen blir väl ca 150 m.

har funderat på bågväxthus.
Hur stora får man ha utan att ha byggnadstillstånd.
Gurkan
CITAT (yellowcity @ 07-08-2006, 22:21)
Har själv funderingar på att snickra till ett växthus.
Men grunnar lite på storleken.
Jag får väl inte smälla upp hur stort terapi hus som helst.

Skall väl tilläga bor på landet närmaste granne fågelvägen genom skogen blir väl ca 150 m.

har  funderat på bågväxthus.
Hur stora får man ha utan att ha byggnadstillstånd.

Standardsvaret på denna fråga är : Kolla med byggnadskontoret i din kommun, bara dom vet vad som gäller för just din fastighet. Har du 150m till närmsta granne borde du befinna dig utanför detaljplanerat område och kunna bygga utan tillstånd (min egen fundering). Det tar bara 2 minuter att ringa och fråga så slipper du fundera nåt mer.

Min egen variant heter : "så-länge-du-inte-frågar-om-lov-får-du-bygga-hur-stort-du-vill". Evt. konsekvenser av den varianten tar vi den dagen de kommer. unsure.gif laugh.gif Tycker inte att man ska uppmuntra kommunal byråkrati i onödan ... dom har nog papper att vända så det räcker ändå.
linvik
Rusta har 50% just nu på sina enkla växthus. De har ingen modell "bågform", men de har en sidoställd som går för drygt 600 kr och så ett sånt minihus som går för drygt 300 spänn. Fast de kan ju ha tagit slut nu. Jag köpte ett sidoställt tidigare i veckan. I vår ska jag odla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon