Full version: Pelargoner!
Micke32
Skulle vilja ha tag i ett antal pelargoner, har ni något tips var man får tag i sticklingar så här sent, eller moderplantor. Härr i norr är det så långt till alla bra ställen med pelargoner. Bor nämligen i västerbotten. Har nyss börjat samla men har väl ca 80 sorter. Vill gärna komma i kontakt med fler som samlar med.

Ni får gärna ge tips på ovanliga pelargoner, och favoriter ni har. Och vart kan man få tag i fröer till pelargoner förutom här på odla?

Min favorit är just nu A happy thought, men finns så otroligt många fina.

Mvh Micke
Anki på Öland
Svenska Pelargonsällskapet kan du dels hitta länkar till massor pelargonfantaster från norr till söder. Blir du också medlem har du tillgång till forumet och kan utnyttja köp-och-sälj till att hitta massor av finingar.
Anki
krukan
Jag bor också i Västerbotten, i Umeå. Har samlat på mig några sorter (kan den vara 20, 30, 40?), men samlar inte aktivt just nu, då jag väntar barn den närmaste månaden smile.gif

Jag hjälper dig gärna med både sticklingar och moderplantor, men kanske har du det mesta jag samlat på mig. Just nu är nog svåraste tiden att få sticklingar, man vill ju inte klippa i dem när de blommar som mest. Men om en månad eller så, då alla ska klippa ner sina blommor till vinterförvaringen, då kan du nog få drösvis med sticklingar. I alla fall av mig. biggrin.gif

Jag brukar sälja dem till samma pris som de rekommenderar på pelargonsällskapets hemsida: 10 kr orotat, 25 för rotade. Brukade sälja där tidigare, men får ju inte vara med längre, då jag inte är medlem i sällskapet. Funderade tidigare på att gå med, men blev så putt när de bara uteslöt alla som inte var medlemmar, att jag la allt det på is. sad.gif
Micke32
Tack för svaren anki och krukan.

Finns de fler som är villig sälja sticklingar eller byta ?

Eller tips på nån bra sida där man säljer sticklingar ?

Soliga hälsningar från mig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
jennyp
jag byter gärna smile.gif

detta är vad jag har, tror jag har glömt nån men vet inte vilken. Kan dock inte klippa i alla.

Alde
American light pink splash
American white splash
Appleblossom rosebud
Dr Westerlund
Mrs Pollock
Mårbacka, vit
Pink grafitti
Susie beauty
Winford festival
zonale noid#1 (tror det är en röd Mårbacka)
zonale noid#2
Äggskal noid (blush pink?)
Änglapelargon noid (black knight?)

Den röda zonalen är mycket blomvillig och den har jag flera rotade sticklingar av som har börjat växa. Övriga kan jag kolla efter lämpliga ställen att klippa i om intresse finns.

Annars finns det mycket pellisar på tradera. hem & hus -> Trädgård -> Pelargoner.
Sollan
Jag samlar också och har gått med i pelargonsällskapet, 200/år. De anordnar träffar över hela landet och man kan sälja/byta/köpa på deras hemsida.
Det rekommenderade priset där är 25 för rotade sticklingar och 10 för orotade + porto om man skickar på posten. Budgivningen på Tradera kan tyvärr ofta dra i väg till fantasipriser för pellisar som varken är sällsynta eller svåra att få tag i...
Det vore också lättare om man får reda på vilka slags pelargoner du är intresserad av. Zonaler, brokbladiga, rosenknoppar, doft, engelska dvärgar, fågelägg eller något annat. Det finns HUR mycket som helst!
Gå in på Pelargonsällskapets bildgalleri och botanisera. pelargonsällskapet
Men passa dig.... det tar inte länge innan man är fast i samlarträsket.... laugh.gif
Hör av dig om du vill veta mer.
Tjoppa
Jag har just hittat blomvärlden på Tradera. Där finns också många pelargroner, men jag har inte kollat så noga vilka sorter som finns.
krukan
Här är en lista på några av de sorter jag har. Jag har också mycket fröer på gång, från moderplantor som gått i frö. Men de har inte mognat ännu. Det bästa vore om du frågade efter specifika sorter,så jag svara på om jag har den.

Appleblossom rosebud
Röd rosenknopp
Vit rosenknopp
Tierpspella
Roccoco
Millfield rose

Roberts lemon rose
P. crispum major
p. aridum
P. tomentosum
Dr Westerlund

Helena
Mosaic silky
Bontrosai
A happy thought, röd
Black knight, rosa
Mrs Pollock
Mårbacka, rosa
Black velvet appleblossom
Els
Ansbrook pluto
Vectis glitter
Röd herrgård

Lord bute
Pathons uniqe
Vit engelsk pelargon (onamnad, men troligtvis "Benvit")
Röd-svart engelsk pel. (onamnad)
Rosa-lila änglapelargon (onamnad)

Fröplanta från Vectis glitter (fader okänd biggrin.gif )
yuckfou
Jag köper gärna rotade pelargon sticklingar (ev orotade också) av er som har något och sälja. PM:a mig isåfall.

Camilla
Ullet
JAg har en hel del. Nu mest orotat men ska snart klippa lite i mina. Ger exempel:

P. Australe
P. Sidenoides
Black appleblossom
Black magic red
Applsblossom orbit
White orbit
A pink happy thought
LAvender lad
Birdsbush nutmeg
Strawberry sorbet
Clown
Augusta
Mårbacka
Norrland
PAC Blanca
A happy face mex
Mexican tomcat
Tomcat
Viktor
Pink eggshell
Blueberry ripple
Fringed apple
Jurmala
Gigant
Oxarv
Helena
Bildestone
American white splash
Farmor tallskog
Charity
Variegated fragrans
Godfrey's pride
White butterfly
snowdrift
Odensjö sound of silence
Appleblossom rosebud
LAdy plymouth
Candy dancer
Annsbrooks pluto
White bird's egg
Cooks bird egg
Röd rosenknopp
Orange splash
Bornholm
Odensjö regalia
Joy
Och en massa andra jag inte kommer ihåg för tillfället.....

Sedan är ju en del för små för att klippas i just nu men senare....*ler*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon