Full version: Lavender buskar
aurinko
Jag har fått 2 utblommade Lavenderbuskar av min granne och nu har jag planterat dessa i "min " rabatt på gården.

Jag undrar om dessa små buskar kan fortsätta att växa och må bra i min rabatt och vissl är de väl fleråriga?
Alexander-VG-zon3
det är vilken sort det är där finns en lavendel sort som dör på vintern som bara är en sommarblomma men anners är allalavendel härdig i stora delar av landet men där finns även sånna bara för zon1-3 å några till 5-6 .
aurinko
CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 15:14)
det är vilken sort det är där finns en lavendel sort som dör på vintern som bara är en sommarblomma men anners är allalavendel härdig i stora delar av landet men där finns även sånna bara för zon1-3 å några till 5-6 .

Tack för snabba svaret!
Så det blir spännande att se om dessa buskar kommer att överleva vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (aurinko @ 29-07-2006, 15:21)
det är vilken sort det är där finns en lavendel sort som  dör på vintern som bara är en sommarblomma men anners är allalavendel  härdig i stora delar av landet men där finns även sånna bara för zon1-3 å några till 5-6 .

Tack för snabba svaret!

hur ser bladne ut , är det barliknade blad klara den vintern är det inte det så dör den
aurinko
CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 15:26)
CITAT (aurinko @ 29-07-2006, 15:21)
det är vilken sort det är där finns en lavendel sort som  dör på vintern som bara är en sommarblomma men anners är allalavendel  härdig i stora delar av landet men där finns även sånna bara för zon1-3 å några till 5-6 .

Tack för snabba svaret!

hur ser bladne ut , är det barliknade blad klara den vintern är det inte det så dör den

Måste först kolla ordentligt.
Alexander-VG-zon3
oki för dom som säljs på plantskolor är härdiga sorter till zon1-3 dom flesta finns fler som är högre å dom har barliknade blad som rosmarin tyo men där finns en sommarlavendel med inte sånna blad mer som tyhja å mos sblad eller hur det stavas , där finns även sorter med barliknad eblad som inte är härdiga men dom säljs intte si sverige så mycket
aurinko
CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 15:47)
oki för dom som säljs på plantskolor är härdiga sorter till zon1-3 dom flesta finns fler som är högre å dom har barliknade blad som rosmarin tyo men där finns en sommarlavendel med inte sånna blad mer som tyhja å mos sblad eller hur det stavas , där finns även sorter med barliknad eblad som inte är härdiga men dom säljs intte si sverige så mycket

Nu har jag kollat och bladen var avlånga grå-gröna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (aurinko @ 29-07-2006, 17:03)
CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 15:47)
oki för dom  som  säljs på plantskolor är härdiga sorter  till zon1-3 dom  flesta finns fler  som  är högre å dom har barliknade blad som rosmarin tyo men där finns en sommarlavendel med inte sånna blad mer som tyhja å mos sblad eller hur det stavas , där finns även sorter med barliknad eblad som inte är härdiga men dom säljs intte si sverige så mycket

Nu har jag kollat och bladen var avlånga grå-gröna.

oki men dne är någ härdig upp till zon 3 skulle jag kunna tro , kankse hörge
Åsa, mälardalen zon 2
Sitter den vanliga lavendeln väldränerat och soligt är det möjligt att odla dem bra mycket högre upp än zon 3. Det kan gå utmärkt att odla dem i zon 5-6 förutsatt att det är väldränerat + ett snötäcke under vintern.
aurinko
Oj så spännande att få se om dessa små buskar överlever vintern!
Anki V
Så här ser mina övervintrade lavendelplantor ut i z 4-5.

De såg bedrövliga ut till mitten av juni och jag hade nästan räknat bort dom. Som tur var så var jag bortrest första halvan av juni och han inte gräva bort dom innan jag for rolleyes.gif rolleyes.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon