anders33070
Jag kommer snart att få frön från en Ungersk tomatpaprika som jag hade tänkt att testa. Har inte sett att den finns i sverige men någon därute kanske har testat att odla den.
Den ser ut ungefär som den vanliga röda paprikan du köper på konsum. Den smakar 50% röd paprika och 50% tomat. Väldigt god trots att det låter lite konstigt.

Vad jag har fått höra så verkar den tyvärr vara på väg att försvinna i Ungern då den inte är helt lätt att få tag i.

Är det någon som känner igen den och har testat att odla? Hur gick det och blev smaken i sånt fall bra?

Mvh

Anders
Gurkan
Jag har en "tomatpaprika" som heter Top Girl. Den är inte mogen än så jag har inte smakat men den ser ut såhär :

Påminn mig om nån vecka så ska du få en smakrecenssion. Enl. frökatalogen skall det vara "det godaste man kan odla i ett växthus". Om den är Ungersk vet jag inte.

Edit : Som du ser så ser denna ut som en tomat snarare än en paprika så det kanske inte alls är samma sak vi talar om.
anders33070
Den är väldigt lik den jag menar. Kanske tar lite mer form av en röd paprika ju mer den mognar??. Har du odlat den i växthus? Tyvärr vet jag inte om den ursprungligen kommer från Ungern eller inte.

anders
Gurkan
Ja, den har växt i växthus men tyvärr i alldeles för liten kruka, därav den ynkliga plantan.

De kommer inte att ändra form nåt mer, bara färgen, de kommer att bli röda snart. Återkommer med bilder om du påminner mig om en vecka eller två.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon