Latmask
29-07-2006, 19:43
Vi funderar på att plantera en sådan och det bästa ställe vi kommit på hittills är en sluttning, från topp till botten lutar den kanske en halvmeter och bredden är tre meter. Inte brant sluttning men dock en sluttning.
Där är ganska mycket vatten eftersom stuprören rinner ner precis där, tål rosenhagtorn mycket vatten? Halvskuggigt läge.
Rosengahtorn är lite känsligare träd än det ofta beskrivs som. Får rost, löss och annat som drabbar det hårt om det inte har bra förhållanden.
Vindutsatta lägen i zon 3 och uppåt är inte att rekommendera, och full sol som en solkrävande ros skulle jag beskriva att den behöver för att må bra. Bäst och friskast rosenhagtorn har jag sett i lätt lerhaltiga och mycket näringsrika jordar och full sol.
Allt regnvatten från ett hus skulle jag inte köra ned till ett rosenhagtorn, men hur mycket det blir och hur jorden på stället tar upp och avdunstar vattnet är svårt att säga utan närmare beskrivning. Om vattnet rinner ovan jord kan det i en brant slänt vara bra, men det får inte vara alltför mycket... Stuprör brukar man ganska lätt kunna flytta och leda om.
Latmask
01-08-2006, 18:25
Tack för svar. Detta är stuprören från gäststugan och det är de enda två på den, så omflyttning är lite knorvigare med. Vi bor i zon 3-4 och det blir nog tämligen vindutsatt, så det känns dumt att riskera. Får komma på nåt annat fint. *grubblar*