yenny

Vad är det för en? Och tänker den länsa mina rabatter?
Piccante
Vilken vacker snäcka, vet tyvärr inte vad den heter. Snäckor är lika människor så tillvida att det finns både högervridna och vänstervridna tongue.gif
zaaritha
Vinbergssnäcka? Helt ofarlig!
amaira
Det är snarare en lundsnäcka. Men jag är lite osäker...

Jag känner bara till fläckig lundsnäcka, och din ser inte så "spräcklig" ut som de jag har...
Gick ut och letade reda på ett par och fotade:

De var ganska små de jag fann, de är liiite större när de är fullvuxna. En liten smula större än trädgårdssnäckan, och inte alls så stora som en fullvuxen vinbergssnäcka, som är vår största (i alla fall landlevande) snäcka.
amaira
*Glömde*

Nej, jag tror inte de länsar dina rabatter - mina gör inte det. Men jag har hört lite olika bud... Länsar tror jag knappast att de gör i alla fall.
smile.gif
yenny
Nej "min" är inte fläckig... den är mer randig.
Och jag tror inte det är någon större fara med ätandet, har mest sett att den ätit på klövern.
KURT
Jag har plockat några hundra liknande snäckor, de verkar tycka bra om kålväxter! Jag har inte sett så många tidigare, de hade nog ett bra år i fjol. De är ju i alla fall ganka lätta att hitta och plocka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon