|
Full version: Ett till äckel
*Felix matte*
29-07-2006, 21:49
Så sorgligt att vi inte ens kan lita till rättsväsendet. Synd om PedofilenEnligt VLT ansåg rättens ledamöter att mannen med sina 77 år är för gammal för att sitta häktad. De men han riskerar att få av tiden i häktescellen står inte i proportion till det brott han misstänks för, menar man.Och då frågar jag... Hur mår de små flickorna? I såna här stunder är jag nästan på väg att döda alla karlar... men så kommer jag på att de inte alls är lika äckliga allihop.
zaaritha
29-07-2006, 21:55
Så j-a sjukt! Uridiotiskt! Vad är det med det s.k svenska rättsväsendet? Varför inte göra sex med barn, lagligt? Det verkar vara vad de flesta lagmän vill--egentligen!
Jösses!!!
MrNorth
29-07-2006, 22:55
Kan ju tillägga att det även finns kvinnliga pedofiler... så jorden kommer att vara väldigt folktomt nä felix matte har gått på sin "killing spree" Skämt åsido, ett hemskt brott helt klart, men utövarna finns av båda könen, i alla samhällsklasser. Dock har man ju i nuläget "upptäckt" flera manliga peddosar än kvinnliga. Kanske så finns det flera men eller så har de kvinnliga ett helt annat beteendemönster. intressant ämne, hemskt brott. Tror inte de flesta lagmän vill göra sex med barn lagligt, men man bär sig onekligen dumt tillväga, senast med denna nya lag om att sex med en under 15 år automatiskt är våldtäkt. Bevisbördan som krävs för att verkligen döma någon till våldtäkt är verkliigen tung. Och jag vet inte ett fall hittills där dom har utdelats, vet nån? Dessa brott är utomordentligt svåra att styrka och genom att tillämpa idiotiska lagar gör det hela inte bättre. Det måste finnas andra sätt än det fyrkantiga lag-tänket. /Henrik
aurinko
29-07-2006, 22:58
Snöflinga
30-07-2006, 19:09
Ibland förstår man bara inte och vadå, det fanns ett vittne MEN varför i herrans namn ingrep inte han/hon
Anki på Öland
30-07-2006, 20:53
CITAT (Snöflinga @ 30-07-2006, 20:09) Ibland förstår man bara inte och vadå, det fanns ett vittne MEN varför i herrans namn ingrep inte han/hon  Var min första tanke också!! Får man vara så feg???? Anki
*Felix matte*
30-07-2006, 21:41
CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2006, 21:53) CITAT (Snöflinga @ 30-07-2006, 20:09) Ibland förstår man bara inte och vadå, det fanns ett vittne MEN varför i herrans namn ingrep inte han/hon  Var min första tanke också!! Får man vara så feg???? Anki Här handlar det... som jag förstår... inte alls om avsaknad av bevis el vittnen Rätten säger ju att de tycker synd om, gubbjäveln. " De men han riskerar att få av tiden i häktescellen står inte i proportion till det brott han misstänks för, menar man."
Anki på Öland
30-07-2006, 21:58
CITAT (Felix matte @ 30-07-2006, 22:41) CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2006, 21:53) CITAT (Snöflinga @ 30-07-2006, 20:09) Ibland förstår man bara inte och vadå, det fanns ett vittne MEN varför i herrans namn ingrep inte han/hon  Var min första tanke också!! Får man vara så feg???? Anki Här handlar det... som jag förstår... inte alls om avsaknad av bevis el vittnen Rätten säger ju att de tycker synd om, gubbjäveln. " De men han riskerar att få av tiden i häktescellen står inte i proportion till det brott han misstänks för, menar man."
Du missförstår Felix matte - finns ett vittne - står vittnet bara och tittar för att kunna vittna sen istället för att stoppa karlfan! Så menade jag. Anki
*Felix matte*
30-07-2006, 22:10
CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2006, 22:58) CITAT (Felix matte @ 30-07-2006, 22:41) CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2006, 21:53) CITAT (Snöflinga @ 30-07-2006, 20:09) Ibland förstår man bara inte och vadå, det fanns ett vittne MEN varför i herrans namn ingrep inte han/hon  Var min första tanke också!! Får man vara så feg???? Anki Här handlar det... som jag förstår... inte alls om avsaknad av bevis el vittnen Rätten säger ju att de tycker synd om, gubbjäveln. " De men han riskerar att få av tiden i häktescellen står inte i proportion till det brott han misstänks för, menar man."
Du missförstår Felix matte - finns ett vittne - står vittnet bara och tittar för att kunna vittna sen istället för att stoppa karlfan! Så menade jag. Anki Ok... förlåt... jag stirrade mig blind på rättens uttalande. Jag förstår inte heller varför vittnet inte ingrep när han bevittnade övergreppen eller var det kanske så att någon från sitt fönster såg vad som skedde men aldrig hann ut eller chockades av det han/hon såg och inte reagerade nog snabbt.
Anki på Öland
30-07-2006, 22:38
CITAT (Felix matte @ 30-07-2006, 23:10) CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2006, 22:58) CITAT (Felix matte @ 30-07-2006, 22:41) CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2006, 21:53) CITAT (Snöflinga @ 30-07-2006, 20:09) Ibland förstår man bara inte och vadå, det fanns ett vittne MEN varför i herrans namn ingrep inte han/hon  Var min första tanke också!! Får man vara så feg???? Anki Här handlar det... som jag förstår... inte alls om avsaknad av bevis el vittnen Rätten säger ju att de tycker synd om, gubbjäveln. " De men han riskerar att få av tiden i häktescellen står inte i proportion till det brott han misstänks för, menar man."
Du missförstår Felix matte - finns ett vittne - står vittnet bara och tittar för att kunna vittna sen istället för att stoppa karlfan! Så menade jag. Anki Ok... förlåt... jag stirrade mig blind på rättens uttalande. Jag förstår inte heller varför vittnet inte ingrep när han bevittnade övergreppen eller var det kanske så att någon från sitt fönster såg vad som skedde men aldrig hann ut eller chockades av det han/hon såg och inte reagerade nog snabbt.  Ja, kanske det var så. Man får väl hoppas det, så det inte var någon som såg men inte vågade ingripa......  Anki
MrNorth
30-07-2006, 23:00
Hade jag sett eller fått vetskap om nåt sånt så hade nog säkringen gått... oavsett vem gärningsmannen hade varit. Oftast är det nog fega krakar, då de ger sig på samhällets svagaste... Dock är det åter igen intressant att reflektera lite över pedofilins natur... att den i mångt och mycket går att jämföras med övriga sexuella läggningar, hetero, homo, bi... Dock är ju alla överens om att just pedofilin är brottslig och inte får förekomma i ett "civiliserat" samhälle. Men ingen här tror jag skulle komma på tanken att banka ner en homosexuell kille som kysser en annan kille. Inte nu idag iaf, men för 20-30 år sedan så var det nog betydligt vanligare, tyvärr. /henrik - reflekterar lite
Flamingon - växtgalning
31-07-2006, 20:34
CITAT (MrNorth @ 31-07-2006, 00:00) Dock är det åter igen intressant att reflektera lite över pedofilins natur... att den i mångt och mycket går att jämföras med övriga sexuella läggningar, hetero, homo, bi... Dock är ju alla överens om att just pedofilin är brottslig och inte får förekomma i ett "civiliserat" samhälle. Men ingen här tror jag skulle komma på tanken att banka ner en homosexuell kille som kysser en annan kille. Inte nu idag iaf, men för 20-30 år sedan så var det nog betydligt vanligare, tyvärr. well, inte vill jag gå så långt att jämföra pedofili med de erkända sexuella läggningarna. varför? jo eftersom hetero, bi och homo handlar om folk i samma ålder medan pedofili är en vuxen+ett barn. vilket jag anser gör att det aldrig går att kalla pedofili en läggning. däremot är det en störning som jag har svårt att tro att en person någonsin kan bli "botad" ifrån. förresten en annan anledning till att jag inte skulle använda pedofili i samma grupp som de sexuella läggningarna är just sex, folk stirrar sig blinda och tror att det handlar om sex när det egentligen handlar om MAKT. jag har läst på forum där pedofiler har skrivit och de vill alla tro att barnen är med på det och att det är ett jämlikt, sunt förhållande mellan 2 individer och att barnen sedan mår dåligt beror på att omgivningen ställer krav på att de ska göra det eller att barnen har varit med om saker sedan som det går att "skylla" den psykiska ohälsan på. många människor reagerar inte på otäckt som händer eftersom de flesta vill behålla sina illusioner om det "trygga" samhället. just sexuella övergrepp är något som sker mer än vad de flesta vill tro. majoriteten av fall kommer aldrig ut eftersom barnen skuldbelägger sig själva. folk överlag har svårare att vilja läsa tecknen i sina närmaste kretsar för att sedan reagera än att läsa om fall som händer långt från sitt eget liv och sedan skriva på en protestlista.
Flamingon - växtgalning
31-07-2006, 20:57
CITAT (MrNorth @ 31-07-2006, 00:00) Dock är ju alla överens om att just pedofilin är brottslig och inte får förekomma i ett "civiliserat" samhälle. Men ingen här tror jag skulle komma på tanken att banka ner en homosexuell kille som kysser en annan kille. Inte nu idag iaf, men för 20-30 år sedan så var det nog betydligt vanligare, tyvärr. hmmm, om man vill hårddra tolkningen av det där stycket så kan man få intrycket av att du mrNorth tror att pedofiler kommer bli lika accepterade av samhället om 20-30 år som homosexuella är idag?
För gammal? För det första vad har DET med saken att göra? Han har ändå begått ett vidrigt brott och bör straffas för det! För det andra: Karln kan leva 15-20 år till om han har tur och vem vet vad han gör under dessa år om han är fysiskt alert. Fy fasen!
catlady
31-07-2006, 21:19
Inför de våldtäktslagar de har i Kanada: Bevisbördan ligger på förövaren - det måste bevisas att kvinnan verkligen ville ha sex för att han ska frias, inte att hon inte ville för att han ska fällas. Det är väl egentligen helt naturligt, det är ju faktiskt mycket sällan, i otroligt få situationer, på otroligt få ställen och med mycket få personer man faktiskt vill ha sex!
Cattis4
31-07-2006, 21:50
Jag blev också vansinnig när jag läste i VLT om gubben. Tycker också det är fel av tidningarna att inte skriva på vilket bostadsområde det gäller. Eller allra helst publicera namn och bild. Har själv en liten dotter på 4,5 år så det är klart man blir lite extra bestört då.
/Cattis
Publicera namn och bild på en person som inte är dömd, och som är försatt på fri fot i väntan på rättegång?
MrNorth
31-07-2006, 23:13
Hej! Självklart hoppas jag inte att pedofili kommer att bli accepterat, jag valde bara att göra denna jämförelse för att visa hur mänskligheten tidigare hanterar olika sexuella läggningar. Detta är väldigt omdiskuterat i flera andra betydligt "högre" forum än på odla  , men de flesta är idag överens om att man inte kan "bota" en pedofil mer än att man kan "bota" en som är hetero eller homo. Inte heller kan man kalla det för en sjukdom, vilket man också kallade ovan andra läggningar på 60-70 talet. Dessa är de jämförelser jag ville göra, inte att förorda nån slags acceptans. Punkt. Frågan man borde ställa sig är hur man kan förebygga denna sortens brott, samt hur dessa människor bör straffas? Konventionella straffmetoder hjälper ju föga... Jag jobbar som it-expert, och anser att internet är rena shoppingcentret för exempelvis pedofiler. Sökmöjligheterna är enorma för dem, och då man så gott som är anonym (visst finns ipaddresser, även om man använder olika proxies) så kan dessa människor helt riskfritt söka kontakt med exempelvis barn utan någon större risk att bli avslöjad. Och dagens föräldrar tycker nog det är skönt när Olle eller Lisa sitter tysta o snälla vid sin dator instället för att vara rastlösa. Att de när mamma o pappa inte är i rummet flashar sin bh eller annat för en snuskgubbe på andra sidan webbkameran är inget de kommer att få veta, då deras tysta snälla ungar inte kommer att berätta, samt att det inte går att spåra nissen på andra sidan. personligen anser jag att barn under 12 inte borde få ha tillgång till internet över huvud taget. Jag tror att de flesta föräldrar är omedvetna om de riskerna som finns. Det verkar iaf som man genom införandet av .kids domänen börja tänka i rätt riktning, men trots det så anser jag att det är för mycket av vilda västern på internet för att låta barn använda det hur som helst. Säkerheten i Internet explorer är ju rena skämtet.... Jag känner föräldrar som låter sina 8-åringar använda msn messenger... och de säger att de bara låter sina kompisar veta sin hotmail address. Men jag lovar att den dagen kommer då de skriver sin address på lunar, hamsterpaj eller annat community, och vips så är den helt plötsligt sökbar information för vem som helst som vet vad de letar efter. Jaja, nu svävade jag iväg rejält... men en vänlig uppmaning till alla föräldrar, håll koll!!! Ifrågasätt, lägg er i, snoka. Och skippa webbkameran....
Alexander-VG-zon3
31-07-2006, 23:48
CITAT (MrNorth @ 01-08-2006, 00:13) Hej!
Självklart hoppas jag inte att pedofili kommer att bli accepterat, jag valde bara att göra denna jämförelse för att visa hur mänskligheten tidigare hanterar olika sexuella läggningar. jjag vet inte om jag har förstått dig knakse inte men hetro å homo skadar inte den andre som dom har sex med elelr sexuellahandlingar å skadar ingen annan heller om dom ska ha normalt sex , en pedofil eller nektarin eller sånna som håller på med djur eller annat det skadar ju dne nadre dom gör det mot å även samhället
Jag vet, ärligt talat inte vem jag ska börja med!? Agnetha kanske, som startade tråden?! Och som bara ville påvisa att det ännu en gång händer! Att en förövare går fri alltså! Jag tror inte att hon la in några som helst aspekter/värderingar vad gäller läggning . Homo/lesb/man/kvinna etc. Det handlar om någon som gjort ett försvarslöst barn illa! Sen spelar det ingen som helst roll vem som gjort det. Denna " gärningsman/kvinna " blev återigen befriad från det straff som borde blivit utdömt: Instängd med bortslängd nyckel. Ps, Flaxss! Jag hoppas och tror att det inte är så mrNorth menar. Själs- klart finns det i dagens Sverige, ingen  som jämför kärlek med pedofeli  . Det är helt skilda saker MrNorth! Jag vill inte tro att dagens föräldrar är så naiva som du säger! För trots att jag personligen " bara är barnet " när det gäller datorn och " dens " funktioner, så lever jag ett liv med " öppna ögon ". Herre Gud! Vi har väl varit barn själva! Och vet precis hur man ska göra för att " lura " föräldrarna  Höll ju på att glömma dig catlady: håller med fullkomligt i vad du säger om de Kanadensiska lagarna. Kan inte förstå varför de inte gäller i hela världen. Och så glömde jag att tala om vad jag själv tycker!? När det gäller våld över huvud taget, vare sig det är sexrelaterat eller inte, så står jag helt handfallen med gapande mun  , Men när det gäller att barn blir antastade, på vilket vis det än gäller, då kan jag gå " bärsärkargång ". Vi är, förhoppningsvis , vuxna med egna erfarenheter, som vi kan dra nytta av, men vad har ett barn!! Absolut ingenting mer än oss!! Och det är vi som ska vara deras ledstjärna och visa dem till rätta, så att de ska kunna gå vidare i livet och också bli vuxna människor. Hur ska de kunna göra det, med såna straff på övergrepp, som inlägget startade med
Cattis4
01-08-2006, 09:28
CITAT (Dodde @ 31-07-2006, 23:22) Publicera namn och bild på en person som inte är dömd, och som är försatt på fri fot i väntan på rättegång? Självklart ska inte namnet publiceras, men jag blir så upprörd att i detta samhälle ska det alltid daltas så hiskeligt med alla brottslingar. Nu har jag iallafalll ett signalement på förövaren. 77 år, utländsk härkomst och lite halt och lytt, allt enl. dagens VLT. Tidigare i år dömdes det en pedofil i Västerås som våldtagit en liten flicka, där publicerades iallafall inte namn efter att domen fallit. /Cattis
MrNorth
02-08-2006, 00:41
Hej igen! Ni som kanske läst lite publikationer och skrifter angående pedofili vet kanske att sett ur en pedofils ögon så är allt det som han gör mot sitt "offer" handlingar utav kärlek mot denne. Sett ur hans synvinkel så gör han något gott, och han ser andra pedofiler som "monster", som inte alls är som honom själv. Ur hans synvinkel så är ju barnet lyckligt i hans våld, lycklig av den kärlek han ger. Och ofta uppfattar dessa individer sig väldigt missförstådda av samhället. Han har exempelvis väldigt svårt att förstå att hans handligar kan uppfattas som olagliga eller brottsliga. Han ser det som att det han gör är detsamma som jag gör med min flickvän (när vi blir på det humöret  ), skänker varandra ömsesidig kärlek och njutning. Så därav är ju ett av samhällets stora problem, att bota någon som tror sig vara frisk som en nötkärna. Och detta tror han just pga sin olyckliga sexuella läggning som har fått honom att behandla barn som du o jag behandlar våra sambos, flickvänner etc. Att han sedan inte kan ragga på krogen eller på nån datingsajt för att hitta sina "partners" utan istället håller sig till barnomsorgsverksamhet, lekplatser, internet etc är inget "onaturligt" för honom. Jämför med en tjuv eller hustrumisshandlare som förmodligen är väl medvetna om att de utför en brottslig handling men inte kunde behärska sig pga att de var påverkade av något eller behövde knarkpengar desperat. De kan förmodligen i en rättegång förstå det brott de döms för. Så är det icke för pedofiler (undantag finns alltid såklart). Och har man läst lite psykologi så när det gäller olika sinnesstörningar så brukar man generellt säga att om man är förmögen att ställa sig själv frågan "är jag verkligen pedofil/etc" då är man förmodligen inte det. En "riktig" pedofil ifrågasätter aldrig det han gör... Evgeni: Jag lovar, dagens föräldrar är så naiva. Det visar iaf de studier jag har tagit del i då jag jobbade med it-säkerhet. Det var baserat på intervjuer med barn/föräldrar och alla talade ett tydligt språk. Föräldrar vet inte ett skit om vad deras barn gör på internet (ursäkta språket). Tänk er själva... hur var det förr när vi växte upp? Porrbilder fanns i nån obskyr porrbutik på hörnan, eller den ökända heta linjen som man aldrig vågade ringa för det syntes på telefonräkningen. Dvs väldigt svåråtkomligt för barn. Idag räcker det att sätta sig vid datorn, kolla så föräldrarna inte ser nåt (vilket är väldigt enkelt då många har datorn på sitt rum o kan låsa dörrn) och gå till google och skriva vad fanken man vill som har en sexuell anspelning, och några klick senare så finns bilder, filmer osv. Och dagens barn är verkligen inga dumbommar när det gäller att veta hur man använder internet... Att det sedan är hur enkelt som helst att radera sina "bevis" för eventuella snokande föräldrar gör det hela ännu svårare. Jag har studerat vissa av de produkter som finsn för att kunna "låsa" datorn för porrsajter osv men de är vädligt rudimentära och hyfsat enkla att smita runt. Funkar kanske för 10åringar men inte mycket mera. Tja, det är denna verklighet som vi har skapat till våra barn. Och när mina barn växer upp så kan jag garantera att jag tar alla möjliga säkerhetsåtgärder som finns att tillgå för att han/hon skall skyddas från den hemska värld som internet innebär för ett barn. Självklart finns det nyttiga saker också på internet, men det finns inget sätt att dra en gräns för det ena eller det andra. Möjligtvis om flera finfördelade domäner kommer, samt något sätt att göra så att du inte är anonym genom nån slags it-legitimation. Men allt tyder på att detta tar tid... urk, ännu ett för långt inlägg, men detta ämnet kan man debattera hur länge som helst. Och för att återgå till ämnet  Det är aldrig bra att någon går fri, speciellt inte på grund av sin ålder. För den kommer inte att hindra honom att begå fler brott. Samhället måste skyddas från dessa människorna. Det är inget snack om saken. Jag har delade meningar om detta med att publicera bilder på brottslingar oavsett vad de är dömda för. För till vilken nytta gör det? I deras straffregister står det vad de är dömda för. Jag bor i ett villaområde och jag vet inte om jag skulle må bättre av att veta att snubben som bor två hus bort har dömts för sexuella övergrepp på en 7åring... förmodligen inte. VÄLDIGT svåra frågor detta... o inget man löser över en kafferast. Men diskussioner och kommunikation är alltid nyttigt ha det bra - och övertyga era nära o kära att använda internet med förstånd /henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|