Det är första året jag odlar squash. Jag har fyra squashplantor som ger en jämn och tämligen riklig skörd. Hur länge kommer squashen att bära frukt?
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2006, 22:46
Ända tills den blir utsatt för nattfrost kommer den att ge frukt ifall det är vanlig sommarsquash (sån som även kallas zucchini) så har man tur kan den ge skörd långt in på hösten.
shaman958
15-08-2006, 23:11
apropos squash, vad gör ni med all squashen? kom precis hem från semester och min trädgård svämmer över av squash!! stora och många. varken kaninen eller hästarna äter det så det blir mycket squash till middag:-)
men dom är roliga att odla!
Åsa, mälardalen zon 2
16-08-2006, 07:39
Har du för mycket släng de förväxta och ät de lite mindre nyskördade varianterna man måste inte ta tillvara på allt.
Men annars är det ju mycket man kan göra med squash ex: moussaka, ratatouille, soppa, gratänger, vegetarisk lasagne, gratinerade med olika fyllningar, chokladkaka, squashkaka (som smakar svensk ostkaka). Recept hittas i receptforumet.
Susanne i Linköping
16-08-2006, 10:01
Squash är även kul att ha som prydnad, i fjol kantade jag ett trädgårdsland med gula squashfrukter. Squash får man ju ofta för mycket av, såvida man inte bara har en enda planta, då blir det gärna för lite istället eftersom pollineringen inte blir så bra.
Sörj inte över att du måste kasta mat, i så fall kan man se det som slöseri att inte odla grönsaker där man odlar blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.