Full version: Köpa jord?
Tobb
Jag fundera på om man skulle ta och köpa lite jord, typ 4-5 kubik(?) för att blanda i trädgårdslandet, den delen är ca 8x5. Vilken kvalitet ska man köpa och är det bästa att lägga på jorden och sedan köra med en jordfräs? Hur mycket kostar jorden per kubik? Och vilken kvalitet ska man leta efter?
olgak
Bor du i Stockholmsområdet? Vi har köpt jord av Älvsjö Jord & Maskin. De säljer matjord och fyllnadsjord, och det är självklart MATJORD du ska ha. (Absolut inte fyllnadsjord eller någon odefinerad kvalitet.) Den kostade 3600 kr för 12 m3, men möjligen kan man köpa halva mängden, för de hade två "kassetter" i lastbilen, med 6 m3 i varje.

Jorden ska vara ogräsrensad. Fråga mig inte hur de gör det haha, men denna firma sa att den var fri från ogräsfrön och det var den! Den jord vi köpte var också grundgödslad.

Denna matjorden var av fin kvalitet, och vi har inte ångrat oss.

Annars kan man ju fylla på med gödsel i stället i trädgårdslandet för att förbättra jorden. Vi använde vår köpta jord till nyanlagda rabatter, men har man redan jord så kanske det är bättre att bara tillföra mer organiskt material i form av gödsel/kompost/halm etc? Jag tror inte det är dyrare att köpa ett lass stallgödsel än att köpa jord, men i skrivande stund har jag tyvärr glömt vad vi betalade för vårt lass i våras.

Vad gäller om man ska ha jordfräs får du hoppas på att någon odlare av köksväxter svarar dig. De flesta verkar ju blanda ner gödsel/jord på något sätt i alla fall. Själv tänker jag så mycket i "lasagna gardening" -termer, och då lägger man bara olika organiska material i lager ovanpå varandra utan att blanda, och odlar direkt i "lasagnen", men då måste man väl vara lite inne på den metoden antar jag.
Tobb
Bor 10 mil från älvsjä, antar att det är där jorden kommer ifrån? Men har även hittat hasselfors garden, som visserligen också ligger ung. så långt bort, men fick nyn på att de hade grönsaksjord

"Grönsaksjord
En sandblandad mörk mulljord för jordförbättring i trädgårdsland och i köksträdgården. Enbart naturgödslad. "

Vet inte vilket som är bäst, ska odla pumpa nästa är så behöver en jord som passar just pumpan lite bättre, just nu är det i stort sätt ler-matjord
Gurkan
Om du tycker det är roligt att skyffla lite så skulle jag rekomendera att du spanar runt efter en ridskola eller ett stall i närheten och hämtar ett par släp med hästgödsel och blandar ut din jord med. Olga var inne på den iden också. Hästgödsel är i regel gratis mot bortforsling, är ett bra jordförbättringsmedel och avger sin näring under flera år.

Lerjord är det bästa du kan ha om du orkar gräva om den med mycket stallgödsel och annat organiskt material.
Tobb
Går det bra med fårdynga? Håller i skrivande stund på att lasta ut 10-20kubik från ett litet fårhus där det förut fanns får... Och hur mycket är det bra att lägga på?

Finns även lite från höns som finns i ett uthus, som är kanske 20-30år? Det är som ett pulver, men kanska kan gå att vända ned i landet på våren?
Var kan man hitta ung. vad höns och fårgödsel innehåller för näring och mineral?

EDIT: hittade denna Sök på "tabell 9", Verkar vara likvärdigt med hästgödsel, men vilka mineral ska man tillföra för att pumpa ska trivas och växa så att det knakar?
Gurkan
Wow !!! Vilken lyx med 10-20m3 fårdynga !! laugh.gif *avis*

Man kan säkert jämför häst och fårgödsel.

Hur gammal är gödseln ? Näringsvärdet sjunker med åren och är den gammal så är det i princip bara "jord" kvar av den, utmärkt jordförbättring för leran dock. Jag har lagt på 1 skottkärra hästgödsel per m2 här på lerjorden och det blir bra jordblandning av det. Men den gödsel jag fick tag på bestod mest av strö och jag har fått komplettera med hönsgödsel.

Om du har lerjord idag tror jag inte att du behöver fundera så mycket på mineraler, lerjord är ju mineralrik och har oftast ett högt pHvärde.

Sen beroende på vad du ska odla, olika grönsaker kräver olika mycket näring, pumpor som du nämner vill ha mycket och då skulle jag nog rekomendera att lägga på t.ex. hönsgödsel (som man köper billigt på säck) till våren.

Om fårgödseln är gammal kan du gräva om landet tillsammans med den nu i höst och sen komplettera med hönsgödseln till våren.

Den gamla hönsgödseln kan du också blanda i men det är svårt att säga hur "stark" den är, kanske har en hel del av näringen bevarats om den legat torrt.

Du får prova dig fram lite men du sitter helt klart på en guldgruva !! smile.gif
Tobb
Just nu när den ska ut så behöver du inte känna dig så avundsjuk wink.gifsmile.gif
Huvuddelen av dyngan är två år gammal, men jag vet inte hur mycket halm de är i det.

Men hur mycket näring försvinner från hönsgödsel som är så pass gammal? Den är ju i alla fall lätt att få ned i jorden då det bara är som ett pulver smile.gif

Det bästa måste väl vara att lägga på fördyngarn på hösten så att maskarna man mumsa på den?
Helen i Skåne
Har du en soptipp i närheten? I Helsingborg kan man köpa kanonjord direkt på soptippen i olika varianter för en MYCKET billig peng. Pratar om några hundralappar för ett ton. Vi har gjort det vid olika tillfällen och varit helnöjda! smile.gif
Tobb
Ca 1 mil, skadar ju inte att fråga, men vill ha en fin mat/grönsaksjord.
(Till ett bra pris. laugh.gif )
Gurkan
Jorden som Helene talar om är kompostjord som avfallsstationen gör av flisat och komposterat park/trädgårdsavfall och sen blandar med torv ... blandar du den med fårskiten, hönsskiten och den befintliga jorden i landet så kommer du att ha Odlas bästa jord och största grönsaker nästa år. smile.gif
Tobb
Får ta och ringa imorgon och se om de har sånt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon