Mina broccoliplantor är mycket stora, odlade i odlingstunnel med väv för att slippa kålfjärilens ägg och larver. Men varför blir skörden så liten? Jag har 7 plantor och har skördat 3 små toppskott och det ser inte ut att bli mer.
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2006, 07:50
Än är det väl lite tidigt att ge upp skörden många kålväxter ger inte skörd förren framåt hösten. Det finns många sorters broccoli en del är snabba och ger skörd på sommaren andra ger inte skörd förren frmåt hösten.
Många sorter sätter också sidoknoppar efter att man skördat buketten så man kan ofta få mer än en skörd per planta.
Jodå, visst ska man kunna få mer än en skörd per planta, det finns redan små sidoskott, men de är stora som en lilltå!
Jag hade samma sort förra året och de gav mycket lite då också, fast mindre i år. Men jag har inte gett upp, får väl hoppas det ger mer!
Funderar på om det kan vara för att de står lite väl tätt och kanske för att de växer under duk? Nu har jag i alla fall tagit bort den, så får vi se vad som händer... Antagligen kastar sig kålfjärilen över plantorna och lägger sin avkomma där...
Christa
30-07-2006, 19:53
Jag har råkat ut för samma sak som du Rosita. Ett år fick jag inget toppskott alls. Hade väv över och frågan är om det kan vara en nackdel. Nu har jag bytt sort till en som heter Fiesta och kört utan väv. Förra året fick jag enorma huvuden. 20-25 cm i diameter. Då hade jag satt dem väldigt sent och skördade nog först i oktober. Har samma sort i år men nu är de inte lika stora. Läste dock att broccoli behöver vattnas noga om det är torrt när de skall bilda huvudskottet. Jag hade vattnat för lite i år och det såg inte bra ut alls. Vattnade då noga och täckte jorden med halm. Då börjde huvudena växa och bli större. Nästa år skall jag blanda ner naturgödsel och sedan täcka redan från början och se till att jorden är ordentligt fuktig när antydan till knopp syns så får vi se. Skall sätta en andra omgång som får växa under hösten också.
CITAT (Christa @ 30-07-2006, 20:53)
Skall sätta en andra omgång som får växa under hösten också.
Tack för det tipset, nu ligger nya frön i jorden!

Har aldrig tänkt på att det kanske hinner bli en andra omgång.
Christa
02-08-2006, 20:01
Jag menade i och för sig att jag skall sätta en andra omgång nästa år. De jag satte förra året var inte riktigt så här sent. Minns dock inte riktigt när det var. Dock såg jag i en gammal katalog från Runåbergs fröer att det finns broccoli som utvecklas på 40-55 dagar. Det varierar mellan olika sorter. Hoppas du sått en sort som hinner bli klar och som tål lite kyla. Det beror ju på vädret också. Funderade själv på att beställa frön till snabb broccoli. Får väl se om det blir av.
Månskensbonden
03-08-2006, 12:31
Mina broccoli har precis visat de första, ännu rätt små, buketterna. Jag har inte vattnat alls, använder inte väv, och i år har verkligen larver och annat kalasat rejält på bladen! (Troligen pga torkan?)
Men broccoli är otroligt tålig mot larvangrepp, och även riktigt 'perforerade' bladverk kan ge stora fina huvuden enligt min erfarenhet.
I fjol hade jag enorma plantor, men såg inte till en enda bukett, och var nästan inne på att ge upp. Trodde jag kanske gödslat FÖR mycket, och bara fått grönmassetillväxt. Men så, sent sent i augusti/september poppade plötsligt buketterna fram, och på höstkanten kunde jag skörda jättehuvuden i överflöd!
Så ge inte upp, broccoli kan utveckla sina buketter mycket sent på säsongen!
ninnikks
08-08-2006, 18:17
Jag har miljoner stritar (tror jag) på min broccoli och undrar hur jag skulle gjort för att undvika dom. Odlade under väv tills den blåste av under semestern men de fanns innan dess också, om än inte lika många.
oj då... det här skulle jag ha läst lite tidigare. Jag drog precis upp mina broccoliplantor eftersom de inte börjat blomma...
saintpaula
22-08-2006, 13:06
Vad hemskt jag drog upp mina i förrgår då jag inte hade fått något på dom!
TÅLAMOD TÅLAMOD!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.