Full version: Asiatiska grönsaker
Gillan
Jag har ju förstått att en del av er sår asiater den här
årstiden och nu undrar jag vilka ni sår och som hinner bli
klara innan vintern?
rosita
Kinesisk salladskål har precis tittat upp! biggrin.gif
Gurkan
Fröpåsarna ligger här brevid datorn och ger mig dåligt samvete varje dag. Jag ska så dem nu där jag skördat löken. Imorrn kanske ... rolleyes.gif

Pak Choi, Sellerikål, 50 dagar enl. fröpåsen (Ed Humes Seeds)

Kailaan, Kinesisk Broccoli, 60 dagar enl. Runåbergs katalog

Tatsoi, Tatsoikål, 45 dagar enl. Runåbergs katalog

Dom kan växa ganska långt in på hösten, tål några minus utan problem, men växer så klart saktare när det är kallt.

Kolla hos Runåbergs och Impecta, dom har många sorter och info om utvecklingstider m.m.
Gillan
Tack för hjälpen, nu ska jag gå ut och sätta de fröer som jag
redan hade inhandlat genom Impecta.

Men jag är inte riktigt nöjd med deras info. Så nu gick jag in på
Runåbergs istället och blev bra mycket klokare. Skulle kanske
köpt fröerna därifrån också. Man lär så länge man lever wub.gif

Jag har - Komatsuna , 45
- salladssenap, Osaka purple, 40 dagar
- Rädisbaljor, Munchner Bier, 60 dagar
- Pak Choi

Dessutom har jag ju Mangoldfrön kvar sedan tidigare smile.gif
Christa
Detta svar fick jag från Impecta när jag frågade om kål som gick att äta direkt och kunde sås sent. Sedan har jag själv kommit på att rättika och majrova också går att så nu.

Hej Maria,

Här kommer lite förslag på olika kålsorter samt även några andra som är nyttiga och växer förhållandevis fort.

Gå in på vår hemsida www.impecta.se och sök fram respektive sort för att läsa mer om dem.

3184, 9203, 9574, 9584, 9721, 9723; 3193, 3399, 9627

Vänliga hälsningar,

Karina Przeradowska

Jag tyckte också att infon var lite bristfällig så jag ringde Impecta men de ordinarie verkar ha semester för jag fick inte tag i någon trots inläsning på telefonsvararen. Kanske är det lättare att få svar när det inte är semestertider.
Åsa, mälardalen zon 2
Det bor ju lite på vart man bor man brukar säga att norr om Gävle är det ingen idé att odla asiater.

Men sånt som spenat, pak choi, tatsoi, mizuna och möjligtvis en snabb majrovesort som Tokyo Cross bör fungera att så nu ända upp i mellansverige, blir det inte en alltför dålig höst med tidig nattfrost så borde det hinnas få skörd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon