Jag är absolut ingen gräsmatteestet med krav på golfbanekvalitet. Samtidigt är ju en av anledningarna till att man anlagt en gräsmatta att den ska vara någorlunda homogen och företrädesvias bestå av gräs. I min gräsmatta har jag under senare år fått alltmer av Bellis eller Pytte som man säger i Skåne. De är visserligen vid ett närmare betraktande oerhört söta man samtidigt oerhört livskraftiga. Med en relativt hård nerklippning (cirka 20 mm) svarar de snabbt med en ny blomsättning. Baksidan är emellertid att de också kväver gräset. Detta har blivit helt uppenbart under denna sommars regnfattighet där t o m bellisbestånden fått stryka på foten efterlämnande bruna gräsfria fläckar. Funderar nu på att gräva upp de kala fläckarna och lägga dit ny jord och så i gräsfrö. Vet forumet hur djupa rötter Bellis har? Även om de bruna fläckarna visar att den ovanjordiska delen av plantan lagt av misstänker jag att det finns rötter därunder som väntar på regn och vill skjuta upp nya livskraftiga Pytten. Det vore kul att få någon reaktion från Forumet. Ta bort eller inte ta bort Bellis, det är frågan. Och i så fall hur?
leifhell