visbylinda
Fick en Hängsälg "Salix caprea Kilmarnock" i maj och har planterat den ute på gården. Idag när jag tittade till den så hade den fått "videkissar"! Det tordde jag att den skulle ha i mars eller så. Vad har hänt?
Är det det otroligt vackra vädret som gör att den fått fnatt eller är det här ett vanligt beteende?

Den har även fått en massa nya små löv och knoppar. En del av knopparna har spruckit upp i ludna "videkissar".
De senaste veckorna har bladen längst ner på topparna blivit bruna och torra, jag tolkar att det är för att solen varit så stark??? Jag vattnar den med 20 liter vatten/1 gång i veckan.

På två av dom större och gröna bladen har det bildats en knöl. Är det nån ohyra som lagt ägg eller är det nån annan sjukdom?

Verkar svårt att få tag på information om min Kilmarnock så jag är tacksam för all info ni kan ge om den.
visbylinda
Nu vet jag svaret och tänkte att det kanske kunde vara intressant för nån av er också.

Jag ringde upp plantskolan där jag köpte trädet och de sa att det helt enkelt mådde gott! Eftersom trädet i vanliga fall "blommar" med videkissar i mars och det då stod i kruka och inte planterades ut förrän i slutet på maj, så har den vanliga årscykeln rubbats lite. Det är dock ett tecken på att den mår bra där den står eftersom den tillåter sig att blomma även om det är fel tid på året.

Knölarna på bladet visste plantskolan inte vad det var (kunde vara larver) men sa att jag skulle plocka bort de två bladen och undersöka vad som fanns i knölarna. Så ikväll ska det dissekeras ;-)
Tezzla
Jag har en liten syren som blommar nu laugh.gif

Visst, det är trevligt men det känns lite underligt med syrendoft när det snart är augusti tongue.gif
Halli
Min minisyrén (eller kan det vara dvärgsyrén?) har också just börjat blomma igen!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif wub.gif

Vad trevligt att du återkom med svaret Linda, alltid spännande att höra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon