|
Full version: Persikoträd
Silver Vera
30-07-2006, 14:45
Hej Har ett persikoträd som planterades förra sommaren. Det var så många små frukter på gång för ett tag sen,men nu kanske bara 7-9 st.Har mycket fåglar på tomten så jag satt upp lite blänk för att håll dem borta från trädet.Ifall det var det. Det kommer fina grenar långt ned på stammen som växt till sig kanske 40-50 cm dessa klippte jag nu bort. Kan någon tipsa om hur man skall klippa ? Stammen är kanske 10-15 cm från jord och ca 4 cm,där går den sen över till tre stammar (3/1,5/1 cm).
Tacksam för hjälp
Vera
Förstår inte riktigt på din beskrivning hur det ser ut. Vill du beskära det så att det blir enstammigt? Eller har du något annat syfte med beskärningen? I högre zon skulle skulle jag behålla de tre stammarna, men i en lägre zon kan man ju satsa på en stam. Det bästa vore nog en bild.
Silver Vera
02-08-2006, 00:35
Hej
Jag undrade väl mest om man skall klippa bort de nya grenar som kommer ca. 1½ - 2 dm upp på stammen .
Skall ta ett kort,det kan vara kul att höra vad ni tycker om trädet.
MVH
Ophelia
03-08-2006, 20:03
Ja...det kan du ju göra och ett stenfruktsträd ska ju beskäras (om det behövs) efter skörd under senare delen av sommaren och hösten. Handlar det om kvistar så kan de tas bort, är det fina grenar så ta en funderare hur störande de är
Nicke Skellefteå (zon 5)
03-08-2006, 20:32
I likhet med hallon bär Persika frukt på fjolårsskott. Mao. bör viss försiktighet råda så du inte blir utan fruktsättning i din iver att forma trädet. Själv beskär jag mitt persikoträd ytterst försiktigt och begränsar mig egentligen till att ta bort skott som är extremt felriktade, konkurrentskott och begynnande dubbeltoppar
//Niklas
Ophelia
04-08-2006, 14:56
CITAT (Nicke Skellefteå (zon 5) @ 03-08-2006, 21:32) I likhet med hallon bär Persika frukt på fjolårsskott. Mao. bör viss försiktighet råda så du inte blir utan fruktsättning i din iver att forma trädet. Själv beskär jag mitt persikoträd ytterst försiktigt och begränsar mig egentligen till att ta bort skott som är extremt felriktade, konkurrentskott och begynnande dubbeltoppar
//Niklas Vad har du för persika?
Silver Vera
05-08-2006, 19:51
CITAT (jegi @ 30-07-2006, 19:11) Förstår inte riktigt på din beskrivning hur det ser ut. Vill du beskära det så att det blir enstammigt? Eller har du något annat syfte med beskärningen? I högre zon skulle skulle jag behålla de tre stammarna, men i en lägre zon kan man ju satsa på en stam. Det bästa vore nog en bild. Hejsan Ett par bilder . Stammen ser ut så nu,har då klippt bort 3-4 grenar som jag skrev tidigare ca. 1 dm upp på stammen. Men de var kraftiga och fina blad, kanske skulle jag låtit de sitta kvar ? Jag tänkte att det kanske vart mer krut till frukterna då . Det är andra året jag har det. Får inte bilderna att fungera här . Prova till min sida här http://www.rokadplus.se/Persiko.htmlMVH 
Trädet är inte högre än vad den första bilden visar? Det tycks i så fall som om den största tillväxten är på nedre delen av trädet och inte i toppen? I så fall kan man ju spekulera över anledningen till det. Tog det skada under vintern eller våren? Döda toppskott? Det kan löna sig att täcka trädet med skuggväv under mars och april; lite grann beroende på vilken zon det rör sig om. Jag skulle hursomhelst behålla dessa grenar, visserligen kanske det blir lite buskigare men jag tror trädet mår bättre med dem kvar.
Får jag fråga vilken sort det är och vilken zon du huserar i?
Ophelia
06-08-2006, 11:31
Är oxå inne på att jag skulle låta dem vara kvar. Blir ju buskigt men de ser ju fina ut. Blir nog trångt där vid väggen och rosen
Jag tror att topparna frusit in eller klippts bort och att persikan rättat sig efter det - säkrast verkar att skjuta skott lägre ned.
Om man vill ha det så beror på vad man vill med trädet. Det kan lika gärna komma frukt lågt som högt, och flerstammiga köldkänsliga träd klarar sig ofta bättre som helhet än de med endast en topp.
Själv skulle jag behålla det som persikan ger, låta den få plats längs huset (kanske flytta rosen så att den inte skuggas), sätta en gles och väl utstickande spaljé vid husets sidor som jag kunde vika in grenarna mot, ge persikan bredare jordutrymme (flytta långa plankan 20-30 cm ut, se till att den får vatten också om det är taksprång som hndrar regnvatten från att komma ned.... och sedan njuta av goda frukter!
Spaljé för persika bör sitta minst 25 cm utanför väggen för att man ska kunna vika in grenar utan att de kläms och viks. Det är praktiskt att spaljera persika för det gör det lättare att skugga på våren så att den inte blommar för tidigt, om den har tendens till det.
Silver Vera
07-08-2006, 14:22
Hej Ok, det var mycket värdefulla tips . Jag har även klippt torra toppar, som Cilla nämner .
Tack
Jag huserar mellen zon 2 - 3 .
MVH
Nicke Skellefteå (zon 5)
10-08-2006, 21:47
Ursäkta mig Ophelia för min något långsamma respons. Hinner knappt vara in på forumet pga. av all vattning som krävs ute i trädgården den här sommaren...
Jag har ett persikoträd 'Moscow Velvet' (Grundstam 'S:t Julien'), planterat sommaren 2004. Har blommat och satt kart, som hitills tyvärr har trillat av efter några veckor. Trädet uppvisar så här långt god härdighet.
/Niklas
kerstin z5-6
10-08-2006, 22:03
Kul , då kanske det finns hopp för min med-Har du spaljerat eller frilandsodlar du Moscow ?
Nicke Skellefteå (zon 5)
13-08-2006, 21:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2006, 23:03) Kul , då kanske det finns hopp för min med-Har du spaljerat eller frilandsodlar du Moscow ? Friland, vilket förmodligen är dåraktigt med tanke på sort och zon. Hitills förefaller dock trädet trivas bra.
kerstin z5-6
13-08-2006, 22:02
Utmärkt -det passade bäst i rabatt -visserligen skyddat från nordlig vind -men fritt ... ok -hur gör du vintertid -skuggar du , binder grenar ? eller vad ?
Nicke Skellefteå (zon 5)
13-08-2006, 22:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2006, 23:02) Utmärkt -det passade bäst i rabatt -visserligen skyddat från nordlig vind -men fritt ... ok -hur gör du vintertid -skuggar du , binder grenar ? eller vad ? Höstgödsla (kalium & fosfor) ungefär nu, dvs. mitten av augusti. Gallra samtidigt bort ej önskvärda årsskott, i första hand konkurrentskott på krongrenar och toppskott samt skott som växer innåt/uppåt i kronan. Har du planterat i vår, skulle jag dock rekommmendera att du låter sekatören vila till nästa höst. Är du ambitiös slår du ner fyra armeringsjärn i en kvadrat utanför trädets dropplinje. Utanpå dessa kan du sedan trä på PVC-rör (elrör) och skapa ett ramverk runt trädet. På denna ram kan du sedan hänga upp säckväv under vårvintern för att fördröja blomningen, som utan skuggning kan börja ohälsosamt tidigt. När blomningen väl satt igång (vanligen på bar kvist) får du räkna med att själv agera humla med hjälp av barnens (barnbarnens?) mjukaste målarpensel. Lite vitaliserande kompostjord tidigt på våren brukar Prunusarna uppskatta. I övrigt inget eller mycket sparsamt med kväve. En bit in i juni gallrar du slutligen bort det som eventuellt frusit bort under vintern.
kerstin z5-6
14-08-2006, 12:35
Hjärtliga tack  Återkommer med rapport i vår eftersom jag pollinerar rosor med barnets pensel -nu är han stor  så kan jag nog klarara humlejobbet här med ..
Ophelia
14-08-2006, 16:58
CITAT (Nicke Skellefteå (zon 5) @ 10-08-2006, 22:47) Jag har ett persikoträd 'Moscow Velvet' (Grundstam 'S:t Julien'), planterat sommaren 2004. Har blommat och satt kart, som hitills tyvärr har trillat av efter några veckor. Trädet uppvisar så här långt god härdighet.
/Niklas Mmmmm.....med andra ord har du inte hunnit smaka på persikan Skulle vara intressant att få höra hur frukten smakar  Det är ju onekligen en högintressant sort för odlare av lite mer exotiska frukter även högre upp än zon 3
Nicke Skellefteå (zon 5)
15-08-2006, 14:21
CITAT (Ophelia @ 14-08-2006, 17:58) CITAT (Nicke Skellefteå (zon 5) @ 10-08-2006, 22:47) Jag har ett persikoträd 'Moscow Velvet' (Grundstam 'S:t Julien'), planterat sommaren 2004. Har blommat och satt kart, som hitills tyvärr har trillat av efter några veckor. Trädet uppvisar så här långt god härdighet.
/Niklas Mmmmm.....med andra ord har du inte hunnit smaka på persikan Skulle vara intressant att få höra hur frukten smakar  Det är ju onekligen en högintressant sort för odlare av lite mer exotiska frukter även högre upp än zon 3  Lovar att återkomma med ett utlåtande om odlingen faller väl ut nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|