kolla i trädgårdsböcker många av dom kna ge jätte mycket .
sen en sak som jag tycker är bra som jag har gjort
är att kolla platsen där allt ska vara kolla sol,skugga även jordtyp och om det behövs bli bättre i jorden och om ni har blåsiga llägen å så .
vet ni dom sakerna typ har ni ett skuggit å blåsigt läge så brukar där finna i böcker vad som passar där å så vidare .
kolla även i böcker efter vilken stil å personlighet som du vill ha på trädgården
själv vill jag ha det skånkst å medelhav kankse du kan hitta nåt sånt på ställen du gillar ,typ gillar du norrland mycket kankse du skulle vilja haft en typiskt norrlänksträdgård eller nåt liknade hoppas du förstår hur jag menar .
sen vet man sin mark så efter man kollat i böcker kan man sen rita ut
var vill jag sitta ,vill jag ha köks å kryddland ska det vara för fest elelr barn nån del av trädgården m.m. typ ska du ha en barndel å kankse ne festdel så finns där bööcker som tar upp allt .
sen vet du dom olika avdelnigarna du vill ha så bygg upp å plantera växter efter det
typ som mot grannen som nån sa kankse en häck eller pergola med klätter växter , ska ni ha en barnplats kankse nåt barnvänligt å barnes hörna ska ni ha en grillplats kankse man ska ha en kryydland eller kökland intill det .
ja dte är så mycket man ska tänka på
men prova detta
1.kolla å lär känna din mark läge,sol,torrt,fuktigt,jordtyp m.m.
2.leta efter en stil eller nåt du gillar å ta in det i trädgården
3.när du har 1-2klart börja dela in efter vad ni vill ha, typ damm,grilplats,köks del å krydd del,frukost del,barndel, sen med hjälp av böcker hittar ni växter för olika lägen å var allt ska placeras m.m.
vid punkt nummer 3 det är där böckerna kommer in
hoppas mitt väldigt röriga inlägg hjälpte nåt
lycka till