Full version: Stor trädgård
Ullis--
Vi håller på och bygger nytt hus, och det kommer bli en tomt på ca 3100m2. Jag tar tacksamt emot alla tips och ideer från er, hur man kan få en mysig stor trädgård. Vill ha en del frukt träd, gräs men ändå rabatter. Hade tänkt att ut med framsidan mot vägen ha en vild vuxen syren häck.

Ska försöka förklara tomten lite..
Den har formen som en triangel, med breda delen neråt=framsida och där går vägen förbi, utmed högra sidan finns en granne och de har en häck längs hela den långsidan, i över kant finns skogs dunge ( tillhör inte oss), vänstra långsidan är öppen mot en åker.
Tesa
Tänker lite så här...
Delen mot gatan kan man ju kanske ha lite som prydnadsträdgård med rabatter och sånt...mot grannen kanske (iallafall om det är en hög häck) man kan ha nån lite mer privat avdelning med platser att sitta på och här kan man ju plantera träd och så för att avskärma än mer..tänker mig mycket buskar och små "rum"..kanske med snirkliga gångar....en liten damm och mycket gröna växter..
Mot åkern kan man ju kanske utnyttja avskildheten i kombination med öppenhet och ha en uteplats med utsikt och öppna ytor för gräsmatta..
I nån kant där finns kanske plats för en köksträdgård med fruktträd och annat sånt roligt..

Så ser jag det i mitt huvud...men det är ju jättesvårt när man inte har nån bild av platsen eller ens vädersträck..
Lycka till!!
Ullis--
Ska se om jag kan försöka få in en ritning över tomten...
Ullis--
Det gick inte och infoga en bild, men solen går upp på framsidan av huset, och ner där vi har grannen på högersida.
Ullis--
Nu finns det en ritning på tomten i mitt album..
Är helt ny här så det tar sin lilla tid och klura ut hur det funkar...
Gillan
Hej!
Det där med trädgård är ju väldigt personligt och jag vet
ju inte alls vad du känner dig mest avslappnad med.

Här inne finns ju hur mycket folk som helst med helt underbara
trädgårdar. Jag roar mig ofta med att sitta och njuta och in-
spireras över allas fantastiska bilder som finns i albumen.

Om jag skulle " välja ut " någon eller några som inspirerar mig
mer än andra så skulle det vara Kerstin z 5-6 och mulle, deras
trädgårdar får mig att bli alldeles salig invärtes vilket i sin
tur ger mig massor med inspiration. Men som sagt, vi njuter av
så vitt skilda saker smile.gif.

Ps. jag menade naturligtvis att du kunde söka efter deras album.

Lyck till!
Jag hade gärna länkat, men är lite dålig på sånt där.
kerstin z5-6
wub.gif Tack Evgeni smile.gif

Då vill jag passa på med ett tips till
Om du Ullis, vill ha konkreta råd här
-fråga specifikt -när du tänkt lite till
Att greppa förslag till en hel trädgård -kan vara svårt, så få svarar kanske ...
Vi vet ju inte hur DIN drömträdgård ser ut smile.gif

Antagligen helt annorlunda än min-men vill du tex ha tips på växter till en
-helt vit rabatt ? En skuggrabatt , en grushögsrabatt -ett lerigt blött ställe? svarta växter , Rödbladiga träd ?(Grönsaksodling?)Hur man sår egna perenner?
En ros ? ännu fler rosor smile.gif osv -då kommer du att få massor av svar !
Välkommen hit Ullis!
K
Ullis--
Jag vet inte riktigt hur min dröm trädgård ser ut. Trädgårds intresset har kommit på senare tid. Kände att jag behövde lite spontana tips på vad man kan göra med en trädgård, olika rabattar sten partier mm. Så jag får igång tankeverksamheten i mitt eget huvud...Men tanken med trädgården är att den ska kännas gammeldags - lantlig. då vi bygger rött hus med vita knutar ute på landet.

Vad har ni för tips på lantliga blommor, buskar mm?
mulle
Välkommen hit Ullis!
Här är en länk till en artikel som finns i Odlas arkiv.
Och här är en annan länk som kanske intresserar dig.
Jag bor också i ett rött hus med vita knutar men jag lämnade i ett tidigt skede tanken på att bara odla traditionellt lantligt och gammaldags eftersom det finns så mycket annat som är roligt.
Jag gömmer mig bakom en tät syrenhäck som får vara mitt bidrag till byns helhetsmiljö...
Mulle
(som också tackar Evgeni!)
Jenny & Vilda
Ett hett tips är också att ta en tur till biblioteket, där finns massor med trädgårdsinspiration och framför allt fina bilder.
Internet i all ära men ibland så ledsnar man på att klicka runt och söka när man inte vet vad man söker efter smile.gif
Alexander-VG-zon3
kolla i trädgårdsböcker många av dom kna ge jätte mycket .
sen en sak som jag tycker är bra som jag har gjort
är att kolla platsen där allt ska vara kolla sol,skugga även jordtyp och om det behövs bli bättre i jorden och om ni har blåsiga llägen å så .
vet ni dom sakerna typ har ni ett skuggit å blåsigt läge så brukar där finna i böcker vad som passar där å så vidare .

kolla även i böcker efter vilken stil å personlighet som du vill ha på trädgården
själv vill jag ha det skånkst å medelhav kankse du kan hitta nåt sånt på ställen du gillar ,typ gillar du norrland mycket kankse du skulle vilja haft en typiskt norrlänksträdgård eller nåt liknade hoppas du förstår hur jag menar .
sen vet man sin mark så efter man kollat i böcker kan man sen rita ut

var vill jag sitta ,vill jag ha köks å kryddland ska det vara för fest elelr barn nån del av trädgården m.m. typ ska du ha en barndel å kankse ne festdel så finns där bööcker som tar upp allt .

sen vet du dom olika avdelnigarna du vill ha så bygg upp å plantera växter efter det

typ som mot grannen som nån sa kankse en häck eller pergola med klätter växter , ska ni ha en barnplats kankse nåt barnvänligt å barnes hörna ska ni ha en grillplats kankse man ska ha en kryydland eller kökland intill det .

ja dte är så mycket man ska tänka på
men prova detta

1.kolla å lär känna din mark läge,sol,torrt,fuktigt,jordtyp m.m.
2.leta efter en stil eller nåt du gillar å ta in det i trädgården
3.när du har 1-2klart börja dela in efter vad ni vill ha, typ damm,grilplats,köks del å krydd del,frukost del,barndel, sen med hjälp av böcker hittar ni växter för olika lägen å var allt ska placeras m.m.
vid punkt nummer 3 det är där böckerna kommer in

hoppas mitt väldigt röriga inlägg hjälpte nåt wub.gif

lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon