Klura
Vi har haft byggjobbare här hemma hela sommaren och nu när de äntligen plockade ner byggställningar mm så slängde de bråte över en jättestor betongkruka vi har. sad.gif
Det står i kontraktet att de ska ersätta/åtgärda allt de förstört under byggtiden, men hur mycket pengar är blommorna värda?
Det var en drygt meterhög Physalis i mitten och jättefina Buskkrasse runt om. Nu är Physalisen krossad och det lär inte bli någon skörd i år.
ca 5-6 plantor av krassen är borta.
Det var våra egna frön och odlingar som vi pysslat med under våren så det är inte färdigköpta plantor.
Ge mig gärna en prisidé som jag kan skriva på räkningen.
Ophelia
Hade jag varit dig så hade jag kontaktat en plantmarknad och hört mig för. Vad tar de för plantor i den storleken?
MrNorth
Håller med! De flesta plantor har ju buskar o växter i olika prislappar och det som de flesta har genemsant är att priset sticker iväg ganska rejält.

Exempel:

Phyllostachus nigra (svartbambu) 80 cm: 295 :-
-"- 190 cm 1995:-

Acer Japonicum shirasawanum (solfjäderslönn) 50 cm 345:-
-"- 120cm 1495 :-

osv osv

Så det är absolut inget skämmigt att skriva "vansinnespriser" på räkningen för den bistra verkligheten är att plantor faktiskt kostar otäckt mycket i handeln då det är lite storlek på dem.

/henrik
Tesa
..sen funderar ju jag som lever i krassa verkligheten hur man kan räkna med att byggjobbare skall klara av att trippa omkring mellan krukor utan att det händer nåt? wink.gif
Klura
Tackar för tipsen. Ska ge mig iväg till någon handelsträdgård och fråga.

Tesa, byggjobbarna har inte behövt trippa omkring bland krukor eftersom de har lagt om 800 kvadrat tak rolleyes.gif
Krukan stod vid vår parkeringsplats och där hade dom ingenting att göra.
Om du såg platsen, så skulle du förstå vad jag menar.
Men som jag skrev tidigare så skall allt de som är förstört åtgärdas/ersättas.
Tesa
OK..fattar...funderade bara..
...tycker ofta folk klagar över att det händer saker när det utförs jobb som faktiskt kräver ganska mycket plats, det är nog inte alltid så lätt att undvika olyckor...+ att det tar längre tid att vara försiktig och då klagar folk på att det går för sakta och blir dyrt i timkostnad...men naturligtvis finns det rena "slarvrar" också..
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon