Tobias K
20-05-2003, 15:00
Hej. Jag har sedan några år tillbaka drivit upp allt mellan himmel och jord inomhus, under artificiell belysning (dvs 0% vanligt ljus). Jag bor i ett gammalt polishus och har mina odlingar i de gamla cellerna.
Jag använder mig av både Mh och HPS armaturer, samt vanliga lysrör till sticklingar osv..
För några dagar sen gav jag morsan lite gurkplantor, för utplantering i hennes trädgård. (ganska utvecklade frilandsgurkor, frukterna var väl runt 10cm långa och revorna flertalet meter långa)
Problemet var att plantorna, redan efter några dygn ute i det fria, hade vissnat ner helt och bladen tappat all klorofyll - bladen var nästan genomskinligt vita.
Hur kan det komma sig? Tidigare år har jag drivit upp mängder av tomat och gurkplantor inomhus åt morsan. Enda skillnaden som jag kommer på är att jag tidigare bara använt lysrörs-belysning till hennes grönsaker, vilket också medfört att plantorna aldrig varit lika stora vid utplanteringen som i år (då jag använt en mer avancerad belysning)..
Jag vore evigt tacksam om någon kunde svara på vart felet kan ligga...
Tack på förhand,
Tobias K
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2003, 15:30
Glömde du avhärda växterna?? Vita blad på växter låter som brännskador. Man måste avhärda växterna både när det gäller temperatur och ljus. Även om man haft belysning till dem måste man avhärda, solen är mycket starkare än de lampor som används till växtbelysning. Tycker ofta stora plantor av exempelvis gurka har svårare att vänja sig vid ändrade odlingsförhållanden än småplantor så dessa får man nog vara lite extra noga med när det gäller avhärdning.
Vet inte vart du bor men är det inte lite tidigt med utplantering av gurka den vill ha 10-12 grader som lägst, men bor man i zon 1 kan det kanske fungera i kombination med fiberduk.
Rekommenderar fiberduk då kan man ibland slarva lite med avhärdningen, duken skyddar mot solen + håller kvar värmen på natten.
Tobias K
20-05-2003, 17:23
Jag bor utmed småländska östkusten, förmodligen zon 2. Det var mest en test vi gjorde med gurkplantorna (jag hade inte plats för dom inomhus längre). Vi brukar kunna plantera ut en hel del lite tidigare än normalt (trädgården ligger väldigt bra till, helt vindskyddat från alla håll och ändå sol nästan hela dagen)..
Men jag trodde aldrig att avhärdningen kunde vara så viktig..
Men nu vet man det iaf..
Tack, jag ska vara försiktigare i fortsättningen..
Mvh,
Tobbe
kerstin z5-6
21-05-2003, 14:53
jag driver också upp allt under lysrör from januari ..i slutet av mars kan jag bära dem till växthuset ,som har fläkt .
Trots det måste de ha fiberduk på sig nån vecka för att klara omställningen Lysrör-växthusljus dvs naturligt ljus
..därefter har jag svalt o luftar ofta -i juni kan jag plantera ut det mesta direkt från växthus till rabatter.
Så avhärdning är viktig ja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.