Merlin
Nu har jag plockat en hink körsbär och börjat safttillverkningen smile.gif . Jag tänkte dela med mig av receptet som står i min väninnas Vår kokbok från sjuttiotalet. Det är skrivet för slånbär men duger bra för körsbär om man är för lat för att kärna ur dem

rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif

1,5 liter (1kg) bär
1 liter vatten
6 dl (500 g) socker per liter avrunnen saft

Koka upp vattnet och häll över körsbären.
Låt stå svalt över natten. (jag struntar i detta och låter kastrullen stå på diskbänken)
Häll av saften och koka upp den på nytt.
Häll den över bären.
Gör detta sammanlagd 4 gånger. = 4 dgr
Sila saften och häll i sockret.
Koka upp och skumma (tar ungefär 10 min)
Häll i flaskor. Förvara mörkt och svalt. Saften håller faktiskt lika länge som "köpesaft" men den lär ta slut fort
laugh.gif
*Felix matte*
Lyckos dig som har eget att plocka...
i förrgår köpte jag drygt 1,1 kg på ICA... kostade 82,50kr (71,90/kg)
Merlin
laugh.gif laugh.gif Det är inte mina egna körsbärsträd...... tongue.gif Min väninna bor i ett bostadsrättsområde där ingen!!!! har lust att ta hand om alla härliga körsbär! Otroligt men sant!
*Felix matte*
CITAT (Merlin @ 30-07-2006, 23:03)
laugh.gif laugh.gif Det är inte mina egna körsbärsträd...... tongue.gif Min väninna bor i ett bostadsrättsområde där ingen!!!! har lust att ta hand om alla härliga körsbär! Otroligt men sant!

ohmy.gif ... så det kan bli när bär finns i överflöd. smile.gif
violina
Det blir god mandelsmak på körsbärssaften om man plockar ut "mandeln" ur några av körsbärskärnorna och kokar med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon