Piccante
30-07-2006, 21:34
Om man vill gjuta egna trädgårdsplattor ska man välja gjuta fin eller gjuta grov då? och hur tjocka bör plattor vara för att vara hållfasta? Har någon erfarenhet av det?
Vi har använt finbetong. Hur tjocka dom skall vara beror nog på belastning. Skall det bara vara till att gå på räcker4-5 cm men skall dom klara att köra bil på är nog dubbel tjocklek att rekomendera.
Du kan ju alltid gå in på någon av betongtillverkares hemsida och kolla.
Tex Starka el Benders
/tajger
Gångplattor är 3 cm (gångplattor duger dock utmärkt för personbilar som kör långsamt)
Körbara plattor är 5 cm
Det beror nästan mera på underlaget som plattan ligger på, hur hållbar ytan blir.
Tag dock ej för mkt vatten i betongen när ni blandar, om ni gör det får ni bara en massa sprickor.
Piccante
06-08-2006, 19:31
Tack så mkt för tipsen. Jag vet att jag läste detta för ett tag sedan vilken betong som rekomenderades till olika gjutningsarbeten men med mitt teflonminne så glömde jag bort var. Konstigt nog så stod det inte på finbetongpåsen hemma vad den rekomenderades till? Men nu vet jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.