Full version: id hjälp igen
Alexander-VG-zon3
hejsna kom på en sak så här sen tpå natten eller nåt
men vad är igentligen denna saken för nåt
jag tror det är en Euonymus alltså benved först trode jag det var japanks benved men vad jag har fattat finns det olika sorter så nu vilken
exakt sort är detta.
andra är inte härdiga å andra är där av vill jag veta deras exakta namn så jag kan kolla hur härdig dne är

http://image44.webshots.com/44/1/15/97/255...52AIGBhu_ph.jpg

tack tack vill inte dne ksa dö i vinter så jag hoppas nån kan hjälpa mig med både det rätta latinska å svenska
kerstin z5-6
Du må greja till länken smile.gif jag set inte ett skvatt ...
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-07-2006, 23:06)
Du må greja till länken smile.gif jag set inte ett skvatt ...

vad jag ser inte heller ohmy.gif huh.gif
återkomemr med en ny länk

seom denna funkar
zaaritha
Benved!
kerstin z5-6
hihi .. ja du vi får väl lägga oss över dem i vinter -undrar om vitbrokig är klenare än gulbrokig ...

Jo , den är härdig hos dej :)ser ut som Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety'
min heter 'Emerald nGold'
Åsa, mälardalen zon 2
Den vitbrokiga sorten man ofta hittar i handeln är denna

http://images.google.com/images?svnum=10&h...erald+Gaiety%27
Alexander-VG-zon3
oki men vad är dte svenska är det bara benved eller japanks elelr erupeisk elelr hur det stavas är dne vintergrön elelr perenn , emn hur härdig är dne exakt

tack för namnet alla
kan iförsig leta upp hä
rdigheten själv nu men tack igen wub.gif
zaaritha
Den brukar klara vintern, om det inte blir under -15 grader--men helst ska den täckas!
Alexander-VG-zon3
oj det var väldans vad dne var härdig
USDA Zone 4a: to -34.4° C (-30° F)
då behöver jag inte tänka mer på det
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 31-07-2006, 00:15)
Den brukar klara vintern, om det inte blir under -15 grader--men helst ska den täckas!

oki huh.gif ohmy.gif
elelr nu blev jag flrvirrade plantfilse sa -34c
zaaritha
Täck den--som sagt--för säkerhets skull!
Ingo
CITAT (flaxss @ 31-07-2006, 00:12)
oki men vad är dte svenska är det bara benved eller japanks elelr erupeisk elelr hur det stavas är dne vintergrön elelr perenn

Arten euonymus fortunei brukar på svenska kallas krypbenved eller klätterbenved. Men just den här vitbrokiga varianten, 'emerald gaiety', kallas även ibland silverbenved.

Jag har ingen erfarenhet av den vitbrokiga men vanlig helgrön krypbenved är i alla fall vintergrön.
Åsa E
Jag har både vitbrokig och gulbrokig klätterbenved och har aldrig täckt dem på vintern i zon 2. Det har gått bra. De behåller sina blad på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon