Full version: dahlior
guntil3
jag har ett antal dahlior i olika färger och höjder som jag har förvarat liggande i källaren. Nu när de blommor visar det sig att alla har fått samma färg vilket förvånar mig mycket. Jag har nu fått höra att om man förvarar dem tillsammans så händer detta, hur är det möjligt??
AnnammA
Det har faktiskt aldrig hänt mig!

Men jag funderar lite på om det kanske är sommardahlior, som du har, och om de kanske kan vara lite så där med färgen, att de inte är färgbestämda???

hälsn
AnnA
guntil3
nej det är inte sommardahlior, det är vanliga storblommande. Hörde av en man i Halland att om man lägger knölarna bredvid varandra under vintern så kan alla få en o samma färg vilket alltså hänt mig. Av 8 olika färger så har jag bara en sort kvar den gul/röda. Konstigt.

Hälsningar Gunilla
Kajsa
Har du sett dom blomma i olika färger ? Har aldrig hört eller läst att dahlior skulle kunna ändra färg som du skriver, det låter mer som ett aprilskämt.
Under alla år jag haft dahlior har det väl hänt att jag blandat knölarna i sopsäckarna på garagegolvet, men aldrig sett något sådant.
Botaniska i Göteborg hade massor av dahlior, ring och prata med någon expert där, det vore kul och veta om det kan stämma.
guntil3
ja jag har sett dem blomma, jag har haft dem i flera år , men nu har vi flyttat till mitt barndomshem och jag har därför förvarat både min mors och mina dahlior tillsammans. Vi hade liknande sorter då jag alltid delade mina och gav till min mor men som sagt så är alla lika nu.
Margaretha
Har en god vän som pratade om samma sak förra sommaren. Deras dalior hade också förändrats! Så då är ni två i alla fall! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon