Full version: röda växter
guntil3
Jag har anlagt en ny rabatt intill huset och den skulle gå i röda och lila nyanser. Efter att ha rådfrågat plantförsäljaren så köpte jag röd rosenspirea, röd sibirisk kärleksört och röd buskros. Nu blommar de så vackert ROSA allihop. Hur kan dessa växter kallas röda?
kerstin z5-6
Färger är ett kapitel för sig , men för mej är röd röd-inte rosa ...

Röda rent röda växter är inte de vanligaste bland perennerna , men visst finns de
tex Potentilla -hybrid "Arc en Ciel

Blodtopp sanguisorba officinalis
Dianthus 'Sooty' svartröd
Geum Mrs Bradshaw

Samt rosrna Adelaide Hoodless
Champlain eller Morden Fireglow -den sista djupt rödorange
Glöm inte de rödbladiga -buskarna,berberis, mfl och alunrot -tex palace purple
Jenny & Vilda
En röd-röd smile.gif växt är studentnejlikan "brinnande kärlek".

Har sått från frö i våras och har massor med växter för mycket, dock ganska små ännu.. Är du intresserad kan jag försöka skicka några (i sånt fall får du dock skola om dem själv, de växer tätt, tätt nu)

MVH Jenny
Whiskuchi
Jaaa, studentnejlikan hade jag också tänkt föreslå! Och vallmo... rolleyes.gif
kajsa Friberg
En annan röd perenn: Nejlikorot. Den finns visst i fler färger.

Har försökt så frön, men lyckades inte. Bilden på fröpåsen var fin!!
stina
Fast akta dig för att blanda Studentnejlika med rosa växter. Det skär sig!!! Jag hade en studentnejliga som stod bredvid mina Mozartrosor och jag fick spader av det - den är liksom röd åt det orange hållet! wacko.gif tongue.gif Så nu är Studentnejlikan flyttad... Fast jag älskar Studentnejlikan!!!
Betty
Jag sådde rosa studentnejlikor för ett par år sen. Tyckte de såg lite ensamma ut där de stod så jag planterade några vita (trodde jag) studentnejlikor tillsammans med de rosa. Gissa vilken färg de visade sig ha ... ? Röda!!! ohmy.gif En enda av fem var vit. Ser lite småtokigt ut men jag låter dem vara kvar - bara just därför. laugh.gif
Eva i Skåne
En annan klart röd perenn är hög perenn lobelia. Minns inte namnet, men jag har en sån.

och röda aklejor, astilbe, lupiner, stockrosor och pioner. De två sista är kanske mer mörkröda förstås wink.gif
guntil3
Tack alla för era förslag, det var jättesnällt.
Sollan
Röd vädd, svart/mörkröda borstnejlikor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon