Full version: Nattfjärilar
zaaritha
Kan någon tipsa mej om en sida m bild o text, om nattfjärilar? blink.gif
FixaIgenväxtTrädgård
prova denna hittade mina svar på dagens larvfynd där och där var mycket nattfjärilar av olika slag
www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter

MVH Sara
zaaritha
Tyvärr, jag kommer inte in på den sida du angav! mad.gif
amaira
Tyvärr Zaaritha, inget tips. Men du hann före mig med rubriken Nattfjärilar wub.gif , så jag fortsätter här.

För mig är "nattfjärilar" någonting mestadels "konstigt" som jag inte får någon större reda i. Så jag tänkte ha en tråd där vi kan sätta in foton på de vanligase vi ser, och kanske tillsammans lista ut vad de är för sort?

Eller "ovanliga" också, förstås.
Denna vackra irrade runt i gräset idag. Med vackert rödlysande lår, och röd kropp med svarta prickar.

Jag finner den inte i mina böcker.

Någon som kan hjälpa mig?

Berith
Jaa du amaira, nu blev jag så där stum av beundran igen. blink.gif Fy farao så fina bilder! (Funnes det vackra svärord skulle det kommit en hel radda såna här.) wub.gif Och så fint motiv, har nog aldrig sett nån sån förut och har absolut ingen aning om vad det är.
amaira
Du e himla go Berith wub.gif och jag blir alltid lika lycklig över dina kommentarer. wub.gif wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Klart att du skall få veta vad det är. Rostvinge, Phragmatobia fuliginosa. Familjen Arctiidae, en oäkta spinnare som dom kallas. Björnspinnaren återfinns i samma familj.

Fjärilen är inte så svår att domptera, den flyger oftast sämre än dom flesta och har inget emot att sitta på en hand.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2006, 12:28)
Fjärilen är inte så svår att domptera, den flyger oftast sämre än dom flesta och har inget emot att sitta på en hand.

Skvallerbytta! mad.gif laugh.gif laugh.gif
Rostvinge. Tusen tack wub.gif

Jag fortsätter. Är detta en äppleglasvinge? Är glasvingarna "nattfjärilar" - eller är de helt enkelt ... glasvingar... ??

Gossen Ruda
Exakt var glasvingarna hör hemma i systematiken nu vet jag inte men förut sammanfördes dom med malfjärilarna. Ovanligt stora och vackra malar. biggrin.gif

Tidigt i systematiken fördes dom samman med svärmarna, av Linné t.ex. Dom räknas därför till den löst sammansatta gruppen nattfjärilar men samtliga arter är dagflygare.

Ditt ex är en Myrlik glasvinge, Aegeria formicaeformis. Kännetecken förutom det röda bakkroppsbandet, som andra också har, är det rödaktiga på framvingarnas spets och det vita på analtofsen.

Dom är svåra att både fånga och fotografera så här kommer lite gratulationer. Passa på innan jag kommer med mer info som tar ner dig på jorden. rolleyes.gif
FixaIgenväxtTrädgård
CITAT (zaaritha @ 30-07-2006, 23:35)
Kan någon tipsa mej om en sida m bild o text, om nattfjärilar? blink.gif

det är naturhistoriskas jourhavande biologs sida, idag ser sökvägen ut såhär
http://www.naturhistoriska.se/utstallninga...8180001181.html

men du finner den också genom att klicka dig fram på www.naturhistoriska.se och jourhavande forskare -> jourh. biolog m.m. det är ingen fullständig sida dock, som det verkar på diskussionerna här så finns ingen sån för våra svenska arter. Fast det är ju flitiga jourhavande biologer i gossen ruda, amaira och leopoldo unsure.gif ev mfl om jagglömde nån

så kan du inte avslöja lite om hur den ser ut, ingen bild?
Gossen Ruda
Jag har botaniserat lite bland mina bilder. Har kommer ett par på vår största glasvinge, allmän poppelglasvinge. Kroppslängd ca 20 mm och en vingbredd på 35 mm. Mycket sällsynt i Skåne kan det finnas en som är lite större.

Så till sist en äggläggande hona. Hon fäster äggen på aspar där larven sen lever inne i stammen och roten i två år.

amaira
WOW *nedtagen-på-jorden* sleep.gif

wub.gif wub.gif wub.gif

Och än en gång TUSEN TACK Ruda, för all den pedagogiska lärdom du delar med dig av, och som jag suger i mig som en svamp! wub.gif Du är ovärderlig!!
FixaIgenväxtTrädgård
Den här spinnaren är snyggare som larv, allmän gaffelsvans. men det är väl en dagfjäril, spinnare? Är alla spinnare dagfjärilar? Ni har säkert haft med den förut men den ä söt. Ny med digitalkameran och bilderna blir avlägsna från era praktfoton.

/Sara
Gossen Ruda
Alla gaffelsvansarna, finns 4 arter i Sverige, är spinnare och nattfjärilar.
Inga från Närke
Vad helt underbara bilder ni tar på era nattfjärilar m.m. Amaira jag fattar inte hur du gör men det ligger väl många arbetstimmar bakom varje bild och en toppenbra kamera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon