Margaretha
Både i böcker och på nätet har jag försökt ta reda på om New Dawn och Louise Odier blommar på årsskott eller bara på gamla skott. Jag hittar ingen info om detta någonstans. Allt annat, men ingenting om detta.

Jag måste helt klippa ner båda rosorna, båda använda som klätterrosor, till våren, och skulle gärna vilja veta om det betyder att jag går miste om blomningen.

Bara nyfiken! laugh.gif Det är ju inget att göra åt i så fall. Bara lite synd!
Anki V
I alla fall så finns det knoppar på min nyplanterade New Dawn wub.gif Den var bara en liten pinne laugh.gif när jag fick den från Danmark i slutet av maj.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
New Dawn blommar på årsskott.

Det kan vara svårt att hitta uttryck som blommar på årsskott eller fjolårsskott man kan istället titta efter om det står att växten remonterar eller uttryck som nästan alltid i blomstring de sorterna brukar kunna blomma på årsskotten. Står det att växten blommar en kortare tid så blommar de ofta på äldre ved.

Louise Odier verkar också vara en remonterande ros så där borde du också kunna få blommor trots nedklippning.
mulle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-07-2006, 09:24)
Det kan vara svårt att hitta uttryck som blommar på årsskott eller fjolårsskott man kan istället titta efter om det står att växten remonterar eller uttryck som nästan alltid i blomstring de sorterna brukar kunna blomma på årsskotten. Står det att växten blommar en kortare tid så blommar de ofta på äldre ved.

Värdefull upplysning för en rosnybörjare, tack för den!
Mulle
Margaretha
Instämmer med Mulle!
Det är inte alltid lätt att tolka den info som ges heller när man inte kan koden.
Tack för svaren! Då kan jag hoppas på rosor även nästa sommar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon