junette
hej!
vi håller på att göra gräsmatta till vårt hus som kommer i mars nästa år, det är första gången för båda att bygga nytt hus. som det ser ut nu har vi ca 3000m2 plan gräsmatta och har nu fått idétorka. jag vill skapa liv åt min trädgård men vet inte nu. vill helst ha snabbväxande träd och dyligt, funderar även på en damm.

skulle vara tacksam för ideer, det ser ut som en stor fotbolklsplan, vill att det ska vara lummig och välkomnande.

bor i zon 3
Hannele
CITAT (junette @ 31-07-2006, 01:09)
det ser ut som en stor fotbolklsplan, vill att det ska vara lummig och välkomnande.

Grattis till huset!
Ingen liten fråga, typ: "Jag har ett hus, hur ska jag inreda det...?"
Inget man kan svara på ett par rader, smak och tycke är dessutom olika.

1. Gå till biblioteket och låna trädgårdsböcker.
2. Promenera i villaområden och titta, hur andra har löst det.
mulle
Vänta ett tag, bo in gården så att du lär känna den och vet var du vill och behöver ha vad. Och tills du vet hur sol och vind påverkar gårdens olika hörn!

Det går faktiskt snabbare än man tror att få det lummigt. För sex år sedan hade jag fortfarande f.d. ägarens fotbollsplan på gården.
Idag lever jag i en djungel!

Grattis - det är underbart att kunna börja från scratch i en stor trädgård!

Mulle
kerstin z5-6
och börja gärna med taket , och väggarna -häckarna o träden -de tar längst tid på sig att bli nåt ...
Cilla
Jag säger som Mulle - prova att sitta sensommar, höst, vår och försommar på olika ställen. Kolla vad den omgivande miljön gör för värme, vindar mm. Köp några trädgårdsstolar, en liten billig spaljé som du kan kringgärda sittplatsen med och prova olika ställen. Där det känns bra kan du planera berså eller liknande sedan.

Prova att gå fram och tillbaka i trädgården för olika sysslor. Var ska cyklarna stå, ev bilar, ved, skrot, mm. Hur är det naturligt att gå mellan dessa platser.

Gör från början redan flera uteplatser, det är så sällan samma ställe är bra både vår, sensommar och höst. Eller morgon och kväll... Om man är beredd att göra ågra fler uteplatser blir man mycket friare att placera träd och annan växtlighet - och dessutom kommer man inte i sitsen att behöva begära att grannarna ska ta ned det de har.
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2006, 12:16)
och börja gärna med taket , och väggarna -häckarna o träden -de tar längst tid på sig att bli nåt ...

Ja, bästa boken att låna på biblioteket: Trädgårdens rum.

Finns som billig pocketutgåva också.
junette
tack för alla svar! ska direkt gå till bibblan och låna eller köpa boken! det är väl som ni säger att m,an måste bo in sej, men ändå vill man ju att allt ska hända nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon