Full version: FOBO
Christa
Jag är medlem i Förbundet Organisk Biologisk Odling (FOBO) och gick en kurs i deras regi 1981 eller om det var 82. Jag tror mycket på deras ideer och undrar om det finns någon här som odlar enligt deras principer.

http://www.fobo.nu/

De har förresten en kurs i Eksjö nästa helg.

Plats: Fobos trädgård i Eksjö. Trädgården är en ekologisk visningsträdgård med bl.a. 80 kvadratmeter växthus, örtagård, kompostanläggningar, grönsaksodlingar med mer än 50 sorters potatis, rosenträdgård, sex historiska utställningsträdgårdar

Vi funderar lite på att åka men tycker det är lite långt bort för oss.
Pirum
Jag har läst flera nummer av deras tidning Odlaren (utmärkt, rekommenderas!), men jag har inte aktivt satt mig in i FOBOs principer. Men de är säkert bra.

Synd att trädgården ligger så långt bort (för mig), 50 sorter potatis låter ju suveränt.
guns
Jag försöker att odla enligt deras principer, jag täckodlar i grönsakslandet vilket har gett gott resulat. Behöver inte rensa ogräs, bara i början på säsongen, behöver inte höstgräva, jorden håller sig fuktig mycket längre. Ingen gödsel heller behöver tillföras även om jag har gjort det lite grann. Har mager hård moränjord som nu är av en helt annan konsistens på våren när jag krattar av marktäcket. Den är nu porös och fin, full av daggmaskar, jag kan köra ner hela näven i den.

Jag kan verkligen rekomendera täckodlig, det ger mer grönsaker och mindre jobb!

Sedan om det behövs skadedjursbekämpning tar jag till det som står till marknades förfogande även om jag är försiktig med andvändningen av det.
Gurkan
Det finns en bok som heter "Självhushåll och Ekologisk Odling - på Kvinnligt vis" som diskuterar och visar på hur FOBO odling kan fungera i praktiken. Den är skriven av Anna-Maj Hermansson Wandt och finns att laddda ner gratis (lagligt) i .pdf format.

Rekomenderas varmt !

Ladda ner : "Självhushåll och Ekologisk Odling"
Pirum
Ja, den boken är jättebra. Lättläst och trevlig. Rekommenderas som sagt.
Kanske finns den även på något bibliotek.
Christa
Jag har provat att täckodla med varierande resultat. Nu i år t ex kvicknade kålrabbin till märkbart när jag täckte jorden med gräsklipp men efter ett tag stannade de i växten. När man täcker med gräsklipp så frigörs kväve som kommer växterna tillgodo. Efter ett tag kan emellertid täckmaterialet börja förbruka kväve när det bryts ned. Frågan är då om man skall lägga på mer gräsklipp. Det blir ju ett ganska tjockt lager till slut. Det fungerar säkert bättre om jorden är i bättre skick. Den här är stenhård och innehåller alldeles för lite organiskt material.
guns
Lägg gärna på mer gräsklipp. Jorden kommer snabbt att bli mer lucker. Har du på ett tjockt täcke över vintern kommer du att ha fin jord där under till våren. smile.gif
myskmadra
Men hur blir det med sniglarna? Jag testade för ett par år sen i växthuset och hade då inte testat med något annat gödslingsätt tidigare.
Hade inget att jämföra med. Men det var onekligen praktiskt och enkelt.
Sedan slutade jag då jag fått in sniglar i mina odlingar.......... sad.gif
Har läst att man kan täcka tunt för att undvika snigelinvasion- hur tunt då? ohmy.gif
guns
Jag har knappt några sniglar men jag skulle tro att det kan bli problem. Men jag vet odlare som har sniglar och täckordlar och de säger att det inte blir värre.
Meliss
CITAT (myskmadra @ 31-07-2006, 23:27)
Men hur blir det med sniglarna? Jag testade för ett par år sen i växthuset och hade då inte testat med något annat gödslingsätt tidigare.
Hade inget att jämföra med. Men det var onekligen praktiskt och enkelt.
Sedan slutade jag då jag fått in sniglar i mina odlingar.......... sad.gif
Har läst att man kan täcka tunt för att undvika snigelinvasion- hur tunt då? ohmy.gif

Enligt Nils Åkerstedt ger gräsklipp inga snigelproblem, dvs, man får inga fler bara för att man täcker med gräsklipp. Sedan förklarade han lite mer i en trädgårdstidning jag har.
Christa
Menar ni spansk skogssnigel när ni skriver sniglar? Jag täckte med gräs i potatislandet en gång och efter ett tag så upptäckte jag att att blasten var fullständigt perforerad. Tittade då under täckmaterialet och där fanns hundratals vanliga små sniglar. Jag tog bort täckningen.

Jag tror dock fortfarnade på iden och jag får gratulera dig Gun till ditt fina resultat. Kanske just vintertäckning är modellen. Att få så där fin mylla som man kan köra ner handen i utan motstånd det är ju önskedrömmen.
Christa
Förutom täckodling så använder de ju gröngödselväxter i Fobo. Jag har aldrig provat. Det krävs ju att man har plats för det. Är det någon annan som provat?
Saltkråkan
Jag hade inte tid att odla hela landet i år så jag har sått en gröngödselfröblandning på en bit. Dessutom kommer jag slippa släpa tungt gödsel på cyklen. En annan bra grej är att det knappt blir nåt ogräs att rensa där och fina blommor i blandningen. Och humlorna och bin verkar uppskatta det också.
Christa
Var köpte du gröngödselblandningen? Var det bara att ha öppen jord och sedan så och låta det växa? Hur gör man när säsongen är över?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon