Jag har en södervägg, där jag länge funderat på vad jag ska ha för klätterväxt. Här på odla.nu har jag sett någon/några som förespråkat vindruvan Himrod när vindruvediskussioner har kommit upp.
Igår skulle jag till den lokala handelsträdgården, jag skulle bara ha u-jord och krukor till mina fuchsior. Jag kollade upp när vindruvor skulle planteras (vårplantering), så jag sa till min man att jag väntar med att köpa en vinranka till våren

Väl på plantskolan fanns det ENORMA vinrankor av alla de sorter, för strax över hundralappen... jag menar VEM (förutom min man?) kan stå emot en sådan frestelse

Den har tre långa skott, på ca 1 meter vardera. Rabatten den står i ligger ca 1 meter till vänster om den vägg som den är tänkt att klä in ( rent söderläge, zon 2). Jag planterade den i vår lerjord, uppblandad med kogödsel och plantjord (det tog emot, det kändes som att den skulle planteras ogödslad, men men, jag chansade). Nu till mitt absolut största problem: hur ska jag spaljera rankan på det snyggaste sättet, för att dels få en fin grön vägg, dels några vindruvsklasar per år?
Jag har en fundering på att låta en eller två rankor bilda två "våningar" (en vid marken, en på halva höjden av planket), och utifrån dessa en eller två låta sidoskott växa ut. Så småningom antar jag att de första en eller två rankorna bildar stockar och bli förvedade. Planket är ca 4 meter brett och kanske 2 meter högt. Kan detta gå bra?
Finns det någon bra hemsida med vin-beskärning?
/Emma