Ullis--
Har en ganska så stor rhodedendron buske på en tomt, som jag skulle vilja flytta till en annan tomt. Själva busken är nog ca 1,5 m i diameter. Går det överhuvudtaget och flytta en så stor buske, och om det går hur går jag till väga och när?

Har även en pion som jag oxå vill flytta och undrar samma som ovan..
Tezzla
Visst går det att flytta en Rhododendron. Bästa tiden är så vitt jag förstår tidig vår. Att göra det på hösten är inte att rekommendera för då finns det en risk att rötterna inte hinner med omställningen. Vid flytten är det bra om man får med så mycket av rötterna som bara går och hålet plantan sätts ner i ska vara ordentligt mycket större än rotklumpen.

Bra sida: http://www.rhododendron.se/
Karrolina
Rododendron har jag läst ska gå utmärkt att flytta även som stor buske pga det grunda rotsystemet. Och det är nog bäst på våren för rododendron är känslig för uttorkning på vårvintern. (Så den måste få MYCKET vatten på hösten och det kanske den inte kan suga upp ordentligt om den blivit flyttad).

/Karolina
MB1965
Rhododendron är lättflyttad och tålig om det är vanlig parkrhododendron. Flytta när det blivit lite svalare, vattna ordentligt bara.

Rotklumpen är stor på parkrhododendron - tung !
kristerh
CITAT (MB1965 @ 01-08-2006, 20:32)
Rotklumpen är stor på parkrhododendron - tung !

ett tips är att lägga den på en pressenning och dra den dit du skall ha den
noora
Vi fick två såna "monster" flyttade i höstas i samband med dränering kring huset. De flyttades med grävskopa och har överlevt hittills och verkar må bra, trots att de förlorade en del rötter och större grenar. Tunga var dom däremot, den lilla grävskopan hade en del besvär med att få upp dem.
Xelma
Den är troligtvis tung att du inte så lätt får upp den ur gropen. Men rotklumpen är ganska kompakt på roddisar, det bästa är att dra den till den förberedda nya platsen och vattna rejält flera veckor efter.

1-meters plantor har jag fått upp med sambons hjälp. De två större exemplaren på 1,5-2m hade vi bobcat till hjälp med.
pewa
Vi flyttade våran för snart två år sedan och det verkar ha gått jättebra. Vår var drygt 3 meter hög och än mer i diameter.

Men det var inte lätt... vi började tidigt på våren och grävde och grävde. Det visade sig att den var planterad på sprängsten så det gick inte att gräva med stor spade. Efter ett par veckor ständigt grävade på kvällarna gav vi upp. Fylle igen med torv och funderade på om vi helt enkelt skulle såga ner den istället.

Vi bestämde att göra ett försök till. Att den stackaren överlevde... Tillslut så var vi extremt elaka mot den rotklumpen blev mindre och mindre. Den såg ut som den skulle vara lös men det gick inte ens att vicka på den. En dag så sa (skrek) sambon nu klipper jag ner skiten. Då blev jag mycket orolig eftersom jag verkligen ville ha kvar den och den hade varit prefekt på den nya stället.
Fick då en snilleblixt och rusade ut ur huset och fram till en kranbil som lämnat byggmaterial till ett grannhus. Frågade om de hade lite tid över och om de trodde att deras kran kunde nå över vårt garand och flytta en rodedendron 10 meter. Försöka kan vi tyckte de och sedan gick allt med en väldigt fart.
Vi hade förbrett den nya gropen hyftat oh tur var väl det. Vi slog ett rep om stammen nertill och så lyfte han. Men ett stort knak var den loss och 5 minuter senare åkte gubbarna. Det tog den en knapp kvart får det vi frågade tills de åkte igen :-)

Utan kranen hade det inte gått, det satt några kraftiga rötter i stenmassorna. Vi var ganska tveksamma till om den skulle klara sig, rotklumpen hade blivit mindre och mindre i våra försök att kunna gräva runt. Nu är det andra sommaren den står på sin nya plats och den har blommat och vuxit bra. Nu var den inte så bortskämd där den stod så den kanske tyckte att den fick det bättre nu. Med torv och roddejord.

Vår rodde var en vanlig parkvariant.

Lycka till!

/pewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon