Full version: Ruda! HJÄLP!
amaira
För visst är det en blåvinge?? Men jag klarar inte alls att placera den, fast jag "borde", efter min fjärilskurs i våras...

Det som förvirrar mig, är de två "prickarna" här, den pilen pekar på och den närmast till höger.

Det borde inte vara så svårt, med de röda markeringarna på både över- och undersida, och på både fram- och bakvingar. Men jag finner ingen som liknar ohmy.gif

Det som är närmast är hed- och ljung- men denna har inga blå ögon på bakvingens undersida. Och så de där markeringarna som inte ska vara där sleep.gif . Den är ganska liten, men inte fullt så liten som ljung- & hed- blåvingen.

Fotad nyss på min äng.

HJÄLP ohmy.gif
Gossen Ruda
Det måste vara en hona av Puktörneblåvinge, eller om dom har bytt namn på den. Tänker närmast på den vita fläcken mitt på bakvingarna mellan dom röda kantfläckarna och raden med svarta punkter innanför. Tillsammans med den mörkblåa översidan och dom röda kantfläckarna där. Fast det var väldigt kraftigt markerade svarta punkter på undersidan, speciellt på framvingarna, men dom kan variera lite.
amaira
Jösses! huh.gif

men eftersom det inte finns någon annan - så tror jag dig

Det hade jag knappast kommit på själv - att de kan vara så variabla!

Tusen och åter tusen TACK wub.gif wub.gif wub.gif Ruda!!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon