Rogerzon3
31-07-2006, 15:39
Hej!
Jag har lite undringar över en stor skada på ett Rosenmandel-träd som orsakats av vilt...förmodligen rådjur. Trädet är nog ett par år. Stamdiametern har nog hunnit bli runt ca 5 cm.
Barken har skavts av nästan runt om hela stammen på en längd på kanske 40 cm. Finns det någon möjlighet att rädda ett sådant här träd? Jag är tveksam själv, men jag tänkte att jag måste höra lite ändå.

Mycket tråkigt är det i alla fall. Det har blommat så fint.

Är det något man kan göra förutom att köpa ett nytt?
MVH Roger!
Det kan finnas levande kambium kvar, dvs delar av det flortunna skikt som är tillväxtskiktet, och som kan hjälpa trädet att överleva och så småningom övervalla. Chansen låter liten på din beskrivning men åtgärden är så enkel och billig att det är värt att prova.
Om skadan skedde i vintras/våras är det för sent att göra något, men skedde den nyligen kan du sätta en svart plastsäck som ballong över såret, utan att den rör vid skadan. Stryp inte för hårt ovan och under såret, men fäst med snöre. Detta för att skugga och förhindra avdunstning. Använd ej det som kallas sårpasta, ympvax mm, de försvårar för trädet att försvara och övervalla ett sår som detta.
I övrigt: Vattna trädet rejält vid torka, håll gräsmatta borta ovan rötterna, luckra och gröngödsla. Också om trädet har en chans att övervalla så klarar det troligtvis inte en ytterligare påfrestning.
Rogerzon3
02-08-2006, 09:01
Hej!
Ett hjärtligt tack för hjälpen!

Trädet fick skadan alldeles nyligen faktiskt. Det har nog bara gått ett par dagar eller så. Hur menar du med att sätta en plastsäck som ballong runt? Ska det alltså vara luft emellan?
MVH Roger?
Japp. Klipp upp botten så att påsen blir som ett rör. Kan du trä den på busken gör det, klipp annars upp den så att den blir i ett stycke. Trä om skadan, knyt ihop en bra bit ovanför skadan, och under skadan. Tejpa ihop så att den formar en "kokong" och blir tät.
Påsen bör vara svart för att förhindra ljus och snörena kring stammen bör inte sitta för hårt. Närings- och tillväxtskikt skitter strx under den ganska mjuka och formbara barken.
Tag bort grässvål ovanför rötterna på plantan, gärna en stor yta. Lägg på löv, kompost, vissna växtdelar och vattna. Detta hjälper busken mycket.
Rogerzon3
02-08-2006, 17:23
Hej igen!
Detta ska jag pröva. Verkar helt klart vara värt besväret. Jag får hoppas på det bästa. Tack än en gång Cilla!
MVH Roger!