Huset är 9,5x4,3, ca 41m2 och byggdes av en person på ca 3 arbetsdagar, det enda jag behövde hjälp med var att dra på plasten.
Takstolarna bygde jag inne i vardagsrummet en regnig dag i maj (4,3m breda ... tog ut dem genom fönstret) och alla kortare reglar sågades till inne och fick sina beslag monterade i bekvämt inomhusklimat. Väl ute med sockeln på plats var det bara att montera ihop hela härligheten som ett stort Meccano.
Jag har genomgående använt 45x45 väggreglar som är billiga och enkla att jobba med, hållfastheten är bra och om man använder få dimensioner får man alltid avsättning för spillbitarna. Luckor och dörr är gjorda av 38x24 bärläkt och sockeln av 45x195 balkar som jag behandlat med en blandning av linolja och trätjära. Övrigt trä är obehandlat av ren lathet. Några enstaka detaljer har jag behövt använda mer udda dimensioner till men allt är standardmaterial som finns hos varje bygghandlare.
Så här såg det ut när det var nybyggt :

Det hela är ihopmonterat med vinkelbeslag, beslaget som ansluter till takstolen har jag fått böja till lite för att det skulle passa.

Hörnet utvändigt blev inte lika snyggt, mycket insekter och annat skräp samlas mellan plasten och reglarna och jag borde gått en ABF-kurs i origami innan jag började vika ihop plasten.

Takstolarna sitter med samma beslag mot den långa regeln som bildar nocken. Det syns inte på bilden, men en viktig detalj är att de två motstående luckorna är gjorda av samma plaststycke, plasten täcker altså nocken och inget regnvatten kan rinna in i luckans ovankant. Jag grubblade många nätter innan jag fick kläm på hur jag skulla få luckorna täta i ovankant. Den enklaste lösningen visade sig vara den bästa ... som alltid. Varje lucka har två gångjärn mot nockregeln.

Tvärreglar mellan takstolarna bildar lucköppningens kant och ger stadga åt takstommen i sidled. Öppnarna (Ventomax från Willab) skruvas direkt i regel och i luckans ram.

Takstommen ser ganska pampig ut från denna vinkel. De tunna längsgående läkten är endast till för tomaternas uppbindningslinor. De två stolpar som står i mitten satte jag upp provisorisk när jag var uppe på taket och häftade plasten ... en fegisåtgärd, dom hade inte behövts, men kanske räddar taket från en snökollaps om jag inte kommer ihåg att putta bort snön till vintern.

På utsidan av varje takregel har jag lagt ett läkt (ströläkt, 25X21) som pressar ner plasten. Denna punkt är viktig eftersom plasten "slår" när det blåserr och rivs sönder där klammrarna sitter om man inte har nåt mothåll.

Dörren är en enkel ram av 38x25 med två strävor för att bli lite stabilare, plasten går runt hela ramen på båda sidor som när man slår in ett paket och är häftad på gångjärnssidan.

Två gångjärn håller dörren på plats och "låste" består av två enkla klossar med hål+skruv som man vrider för, två låspunkter ger bra tätning av dörren.

Jag byggde föst ett mindre som står på andra sidan huset för att prova iden och ha en möjlighet att göra vissa förbättringar. Det ser ut så här och är ca 3x5m (15m2).
Lilla växthuset
Efter förfrågan på ett annat forum vågade jag mig på att göra en sammanräkning av den totala kostnaden för bygget och kom fram till följande :
CITAT
Jag har inte riktigt vågat räkna ihop allt men lite kortfattat :
800:- Reglar till stomme
600:- Balkar till sockel
500:- Övrigt virke
600:- Betongplintar
600:- Plastfolie
1200:- Beslag, skruv, häftklammer m.m.
1200:- Automatiska fönsteröppnare, 8 st
Summa : 5500:-
Jag har säkert glömt några saker men strax under 6000:- inkl. allt skulle jag tippa på. Ca 150:- per m2 mao.
800:- Reglar till stomme
600:- Balkar till sockel
500:- Övrigt virke
600:- Betongplintar
600:- Plastfolie
1200:- Beslag, skruv, häftklammer m.m.
1200:- Automatiska fönsteröppnare, 8 st
Summa : 5500:-
Jag har säkert glömt några saker men strax under 6000:- inkl. allt skulle jag tippa på. Ca 150:- per m2 mao.
På plus och minuslistan kan jag notera följande :
+ Billigt
+ Kan byggas av en person med minimal hjälp
+ Snabbt att bygga
+ Alla delar kan förberedas inne och monteras upp ute
+ Kan modifieras enkelt, förlängas t.ex., fler dörrar och luckor sätts lätt i
- Plastens hållbarhet (jag bor extremt blåsigt på Skåneslätten)
- Stommen hållbarhet vid nästa vinterstorm
- Inte så jättesnyggt