Full version: Liljor
akagebeck
Hej!
Läste nånstans att det inte är bra att ha för många liljor i trädgården... Är det nån som vet varför? Var det pga av att den som skrev det inte tyckte det var snyggt, eller finns det nån annan anledning till påståendet?
Betty
Näe, jag kan inte komma på en enda vettig anledning till varför man inte skulle vilja ha trädgården full av liljor, de är ju så vackra! biggrin.gif wub.gif
mulle
Kan det ha att göra med liljebaggarna?
Jag älskar också liljor!
Mulle
Alpiner i Halmstad
Liljor kan drabbas av virus. Virus sprids mellan liljorna i en trädgård av stickande insekter men också av handverktyg.
Det finns ingen bot för en virusdrabbad lilja, den måste brännas.
Man bör också vara försiktig med liljor man byter och köper.
Vid egen fröförökning undviker man riskerna.
m.v.h. Bernt
akagebeck
Oups, jag gav just bort några liljelökar från trädgården till en kompis... Hur märker man ifall de har virus?? Är det dumt att byta alltså, även om man inte drabbats av virus?? unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har mängder av olika sorters liljor i min trädgård rolleyes.gif men jag är nog gladast över att äga denna
http://www.odla.nu/album/data/helen/950_p53987.jpg
Svart krollilja.......
närbild
http://www.odla.nu/album/data/helen/950_p53989.jpg
visst är den fin? wub.gif / Helen
Elisabeth P
Vilken underbar lilja wub.gif
Att fröså liljor måste väl ändå vara lite överkurs, eller? Jag menar det är väl svårare än vanliga perenner?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Lisa:) @ 02-08-2006, 22:53)
Vilken underbar lilja wub.gif
Att fröså liljor måste väl ändå vara lite överkurs, eller? Jag menar det är väl svårare än vanliga perenner?

Lisa

Att fröså Liljor är enkelt men det kan ta tid rolleyes.gif Har man fått tag i bullbiller från någon lilja så blommar dom oftast ganska fort, 2-3år, medan frösådda tar några år till på sig innan blommning. Har du frön eller bulbiller så fröså du....
Själv har jag frösått flera olika sorter bla. den här... /Helen
Lilium martagon "Burgandy"
http://www.odla.nu/album/data/helen/950_p53992.jpg
Kajsa
Så vackra Betty, vad duktigt biggrin.gif Nej, liljor kan man bara älska, dom trivs i min lätta sandiga jord med lövkompost, men det kan bli för många av en del sorter. Liljebaggarna är ett elände jag orkar inte ha liljor i alla rabatter utan har dom nära uteplatsen och på baksidan så man kan ha ständig uppsikt.
Rosor, liljor, klematis är det vackraste jag vet ihop.

Panterlilja som tog 3 år på sig innan den blommade, i år 1.60 hög.
Och den har satt flera sidolökar.
Elisabeth P
vad är bullbiller? Någon särskild del i frökapseln, eller en sidolök?
Blir det blad fort, även om det kan ta år att blomma?
Det blir annars lite svårt för en trädgårdsamatör som jag att hålla reda på mina frösådder. Blir det bara blad kan jag ju alltid plantera, vänta och se.....

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Bulbiller är dom små bruna/svarta "plopparna" som växer på liljornas stam, man plockar dom strax innan dom rammlar av själva. Du kan plantera ner dom i jorden direkt vid moderliljan eller stoppa dom i egen kruka och låta den stå ute under vintern. På våren börjar dom gro med ett grönt strå, jag skolar om dom en och en i egen kruka. Förgror du dom inne under vårenvintern hinner det oftast bli en liten lök du kan plantera ner i rabatten redan första sommaren, men det kan ju variera mellan sorterna. / Helen
Elisabeth P
Jaha, då har jag lärt mig ännu något nytt biggrin.gif .
Får ge mig ut att spana efter dessa.
Brukar de bli exakt lika som moderplantan eller kan det uppstå nya varianter?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Dom jag har frösått från bulbiller har blivit lika, frösådda vet jag inte riktigt säkert hur det är, kanske någon annan som vet?? / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon