Full version: Brudbukett!
annasofia
Hej!

Ska gifta mig den 22 september. Vilka blommor är det säsong på då? Kan man hitta pioner? Vad rekommenderar ni experteR? wub.gif

Jag tycker även att ranunkel är en himla fin blomma! (Den kanske är släkt med pionen eller är en pion - jag kan INGET om blommor alls). ohmy.gif blink.gif

Tacksam för svar!
*Felix matte*
Grattis i förskott smile.gif
Vet inget om vad som passar viss månad, men själv skulle jag
inte bry mig om årstid utan ta det jag tyckte bäst om.
Nuförtiden ser det ut att kunna få så gott som alla blomster året om (tror jag alltså:P )
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket går att få året runt numera (men allt går inte att få) men man måste beställa i god tid + det är bra att tänka ut vad man kan ta istället ifall grossisten inte lyckas få tag på växten.

+Vissa växter kan vara dyrare ifall de inte är i säsong.

Har du varit och pratat med någon i en blomsterbutik??? Många blomsterbutiker typ interflora har pärmar med bilder på brudbuketter som man kan få titta på, då kan man se vilka slags blommor som ofta används + många butiker sätter dit ett ungefärligt pris vid buketterna så man kan få ett hum om hur mycket brudbuketterna kostar (det är dock ungefärliga priser blompriserna varierar hela tiden).
Maria i Helsingborg
Grattis! wub.gif

Varför inte hålla det enkelt (och BILLIGT!) - en enkel solros?
Kat
Jag gifte mig i slutet av augusti och min brudbukett såg ut såhär:
Ranunklar hade jag velat haft men det fick de inte tag på. Trollhasseln var det inte heller säsong på, så där fick jag nöja mig med några hårda kvistar.
I övrigt ser du väl lite vad som är med: kängrufot, martorn, alkottar, montbretia...

fruberglund
Grattis! Vad roligt med bröllop!

22 september tycker jag känns lite höst, beror lite på vad du gillar för färger osv. men till hösten passar ju orange och lite rostfärger/eldiga färger bra tycker jag. Vill du ha droppformad eller rund, finns mycket att välja mellan smile.gif

Jag hade prästkragar (min favoritblomma) och blåklint men det är ju mer sommarbukett, jag gifte mig i början på juli.

Här några fina exempel

Den här var väl häftig och annorlunda

Sök på nätet på brudbukett så lär du få fram hur mycket som helst.

Lycka till och visa gärna vad du valde för bukett sen smile.gif

Väldigt fin bukett du hade Kat, kan ju visa min bara för skojs skull fast det var på sommaren smile.gif

Kat
Tack.
Såhär i efterhand kan jag tycka jag borde haft något mer "lurv" i den. (gjorde den själv)

Annasofia: hade du tänkt dig att bygga din själv, eller hur tänker du?

I annat fall så brukar floristerna kunna göra buketter som liknar en du pekar ut, även om inte exakt alla blommorna finns att tillgå just då.
Whiskuchi
Kat: fantastiskt fin bukett!! wub.gif
Pernillaheterjag
Solrosor med bast/hampa virad om skaftet. Kanske lite "spret" i kan vara fint, men absolut inte nödvändigt!

Min egen favorit annars är vita kallor som binds samman med vitt sidenband på skaftet. (Hade själv vinterbröllop och då passar det ju fint med vitt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon