mittas
Hej.
Har suttit och lagt in lite bilder på mina krukrosor som ja stoppa ner i mina rabatter förra året, och dom är inte "mini" längre, i mitt album finns kort på dom, har också lagt in lite bilder på en av mina blommande balkonglådor och även min 1:a änglatrumpet blomma för i år. rolleyes.gif

MVH Catarina wub.gif
Anki V
Fina bilder och dina blomlådor är verkligen vackra. wub.gif

Jag gillar också att "övervintra" minirosor och de är ju förvånantsvärt härdiga
/Anki
mittas
Hej.
DU kanske har något råd på hur man övervintrar pelargonier?

MVH Catarina
Anki V
CITAT (mittas @ 03-08-2006, 14:28)
Hej.
DU kanske har något råd på hur man övervintrar pelargonier?

MVH Catarina

JAG är def. ingen expert på att övervintra pellisar. Jag försökte för första gg. förra vinter och då förvarade jag dem i matkällaten där det är ca. 10 gr varmt och mörkt.....och lyckades laugh.gif laugh.gif

Att jag gjorde så var för att jag inte hade någon ljus och sval plats.

Jag är fullständigt övertygad om att pellisarna mår bäst om de får stå så svalt som möjligt och ljust. Det är ju så de övervintrar på det "naturliga sättet" i Sydafrika.

/Anki
Betty
Jag har varken källare eller ljusa svala rum att vinterförvara mina pelargoner i så de får finna sig i att stå i fönstrena i rumstemperatur. Det kan gå det med, ingen av dem dög i vinter.
Gillan
Eftersom jag har en alldeles för " fuktig " jordkällare,
så har jag valt att förvara både pellisar och änglar på
övervåningen i mitt hus. Så nära fönstren som möjligt.
Där är ganska svalt. 10-15grader ungefär. Naturligtvis
inte optimalt. Men det har fungerat i många år nu.
Vatten får de nån enstaka gång ibland.
mittas
Hej
När man plockar fram dom på våren, byter ni jord och börjar vattna som vanligt eller klipper ni ner dom och ser om dom tar sig och sen byter jord?

Man kanske ska klippa ner dom innan man ställer in dom?
MVH Catarina
Anki V
Nybörjare som jag är så klippte jag ner (hårt) planterade om och beskar rortsystemet ordentligt samtidigt. ALLA överlevde trots behandlingen.

Så här såg de ut ca. en vecka efter misshandel
/Anki
netaave
Jag ställer mina pellisar i garaget på vintern, det enda jag gör är att ta bort alla blommor.
Sen tar jag fram dom, klipper ner dom hårt och planterar om i april. Efter det åker dom ut på dagarna nästan direkt.
Jag har en krukros kvar i rabatten sen -88. Brukar också plantera mina på friland, dom klarar sig lite olika länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon