Full version: Ingefära
ChristerS
Hej !

Köpte för nyfikenhets skull en bit ingefärarot på trädgårdsmässan 2005.
Nu är plantan 1.5m hög med tiotal stänglar och blommor i toppen. Har den i en vinterträdgård med automatbevattning. Hur skördar man och tar tillvara på detta?
Kan man bara skära bort en del av roten och i så fall när?
rosita
1,5 m hög och ett tiotal stänglar med blommor!!! Själv har jag en stängel som är 25 cm hög! Planterade den ute i kruka i maj i år.
Jag är inte säker, men jag antar att man skördar på samma sätt som pepparrot; Gräv upp rötterna, spara en bit att plantera för kommande skörd och sen börjar det om igen... tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är du helt säker på att det är vanlig ätlig ingefära??? För den har jag aldrig sett säljas på trädgårdsmässor däremot har jag sett att man sålt en massa andra ingefärsväxter som odlas för blommans skull.

Själv köper jag ingefära knölarna på ICA och planterar på våren jag har fått en blomma en gång mycket sent på hösten och den var lite oansenligt tycker jag.
ChristerS
Jag tror också att man skördar som peparrot och tiden är kanske när den har blommat färdigt.
Åsa, du har nog en poäng i frågetecknet på arten. Jag ser i Botanica att den till matlagning, Zingeber officinale, har vita blommor med mörklila strimmor, min har gula blommor med orange ståndare, så nu blev jag osäker.

mvh ChristerS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon