FixaIgenväxtTrädgård
Finns det nån regel hur stor kompost man ska ha i förhållande till innehållet i trädgården?

Har ca 80 m varierande häck/buskar, 20 meter rabatt, samt 850 m2 gräsmatta.

/Sara
KURT
Nej, men det är aldrig bra med en alltför liten kompost. Den riskerar att torka ut. Det är också bra med två separata kompostfack, det ena är aktivt medan det andra får via en säsong innan man använder jorden. Men hur stor kompost man behöver beror på så mycket annat också. Har man grönsaksland så behöver man ju inte lägga något gräsklipp i komposten och mycket annat som annars skulle ha hamnat i komposten kan grävas ned direkt i jorden på våren.
Tapio
Halaj!

Det beror också mycket på vilken nivå din städmani befinner sig.
Egentligen_behöver_du ingen kompost alls!
När saker skrumpnar ihop på hösten kan du bara låta det ligga så bryts det ner och blir finfin mull till nästa år.
Det där med att kompostera är ju en ganska korkad omväg egentligen. För när du städar bort torkade och döda växter hela tiden så utarmar du ju jorden. Så för att gödsla den så lägger du på kompostjord som ju består av det som du plockade bort.

Med resonemanget ovan så får du ju en trädgård som ser väldigt skräpig ut, och om du är typen som ansar gräsmattan med pincett och näshårssax så är det ju otänkbart att låta dött ligga.

//T
linnea-maria
Jag har kompost på två ställen på gården. Dels ett vid grönsakslandet där jag komposterar blast och färskt stallströ från grannen. Jag låter även ogräsrenset ligga kvar ibland om det inte har satt frön. Min andra kompost har jag inärheten av huset, där komposteras ogräsrens från blomrabatterna, matrester och jag använder stallströ från grannen. Det fiffiga med detta är att stallströet innehåller massor med kompostmask och gör att matrester och ogräs bryts ner rekordsnabbt. Men man kan aldrig ha en för stor kompost. Löv brukar jag också lägga i på hösten och våren.

Så till storleken... grönsaksland 200 kvm. Sedan bärbuskar och några blomrabatter. Det blir väl en ny rabatt varje år. Tomten är ganska stor så det tar några år innan gräsmattan har försvunnit tongue.gif
FixaIgenväxtTrädgård
Åh, tack för tipsen, det gav nåt att fundera vidare på. Jag gillar sköt sig själv också, men det finns en vits med komposten, inte sant?, t ex att den ska förbränna bort vissa angreppsrisker som kan överleva utan kompostförbränningen m m? Det är också härligt att greppa riktigt svart lätt fuktig jord, å om "jag" har gjort den själv dessutom ...

Men eken, dess löv hamnar under rhodondendron och thujor som det finns en hel del av här.

Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon