Full version: Övervintra basilika
catlady
Har basilika i kruka inomhus i nordöst-fönster. En kruka gick till pesto men jag skulle gärna vilja behålla den andra krukan färsk till sallader och såser så länge som möjligt. Har läst någonstans att basilika inte övervintrar, och att man i så fall måste klippa ner den helt och ha mycket tur, stämmer det?
Anki V
Jag frösådde Basilika flera ggr under vintern och våren och "drev" den under lysrör på köksbänken

Jag har haft Basilika till all den matlagning jag önskar + att jag försett hela min arbetsplats med färsk Basilika. Enda kravet jag hade var att jag skulle få tillbaka krukan när den var"uppäten". laugh.gif

Eftersom den är så lätt att dra upp från frö har jag aldrig reflekterat över om den går att "övervintra".

/Anki
noora
Man kan få basilikan att leva länge, men den måste vara inne i värmen och kan inte övervintra utomhus. Jag tror att man måste nypa bort blommorna (det brukar jag göra i alla fall), men jag är faktiskt inte helt säker på den saken. Man behöver däremot inte klippa ner den helt. Att toppa den är som vanligt bra, och eftersom den inte får torka ut kan det vara praktiskt med en självvattnande kruka.
ingrid fuxwall
Två av mina plantor är minst tre, kanske fem, år och har vedartade stammar och lever hela vintern och är istället för krukväxter i mitt söderfönster.

ingrid
catlady
Aha, tack Ingrid! Det var det jag ville veta! smile.gif
zaaritha
Har en kruka ute vid husmodersäppelträdet m frösådd basilika, hoppas att den kan leva vidare, nu--"när hösten börjat"!
Merlin
Va skulle den inte kunna övervintra inne? Det vet nog inte mina blasilikaplantor om biggrin.gif tongue.gif ! När hösten kommer ställer jag de under ett ljusrör i min ouppvärmda tvättstuga. Skörden pågår hela vintern. Mot mars/april brukar jag ta sticklingar och ibland fröså nya plantor. Det viktigaste är att de inte står för torrt men i min tvättstuga är det ju alltid ganska fuktigt och lagom varmt. smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag läste nån stanns att dom klarar -16c . huh.gif ohmy.gif huh.gif

määh nu hittar jag inte sidan men det kan väl inte vara sant , jag har läst på andra sidor att dom bara klara +5c
noora
CITAT (Merlin @ 05-08-2006, 20:37)
Va skulle den inte kunna övervintra inne?

Det är det väl ingen som har påstått heller? tongue.gif Om det är mitt inlägg du syftar på så bör du nog läsa det en gång till wink.gif
Gurkan
CITAT (flaxss @ 05-08-2006, 20:50)
jag läste nån stanns att dom klarar -16c . huh.gif ohmy.gif huh.gif

määh nu hittar jag inte sidan men det kan väl inte vara sant , jag har läst på andra sidor att dom bara klara +5c

Nä det är inte sant, dom trivs inte när det är kallt och vid minsta frostknäpp blir dom helt svarta och dör direkt.

Men som redan sagts flera gånger i tråden, dom är lätta att dra upp från frö, sticklingföröka och kan has som krukväxt så man behöver aldrig vara utan basilika.
zaaritha
Sådde oregano i en kruka ihop m klockranka vid äppelträdet--båda växer
nå´t enormt! Kan jag övervintra oreganon i "mjölkrummet" ihop m fuxior, pelargonier, mejram o meliss?
noora
CITAT (zaaritha @ 11-08-2006, 23:18)
Sådde oregano i en kruka ihop m klockranka vid äppelträdet--båda växer
nå´t enormt! Kan jag övervintra oreganon i "mjölkrummet" ihop m fuxior, pelargonier, mejram o meliss?

Oregano är vinterhärdigt, den övervintrar ute på friland utan större problem. Det går kanske inomhus i kruka också (utomhus i kruka brukar bli för kallt). Bli inte förskräckt om den vissnar ner helt över vintern. Det kommer nya skott på våren.
catlady
Så vilket är bästa sättet att ta hand om min oregano, som jag har i en liten kruka på min mini-balkong, nu när vintern är i antågande? Kan den fungera som en perenn i Skånes milda klimat; dvs lämnas ute oskyddad och kommer ändå tillbaka nästa år? Eller borde jag ta in den? Och ska den iså fall ha mycket ljus, eller ska den klippas ner och stå mörkt?
Åsa, mälardalen zon 2
Oreganon ska inte tas in i bostadsvärme då blir den nog inte långlivad. I skåne kan du ha den ute planterad i en rejäl kruka, när jag bodde i Skåne hade jag stora stengodskrukor på balkongen med div. kryddväxter ex. mynta, oregano, salvia, gräslök, vinterkyndel och isop och det var inga problem med övervintringen de vissnade ner på hösten och spirade då våren kom.

Med tanke på oreganons ogräsegenskap kan det ju även hända att de övervintrar i liten kruka men om det går försök sätta den i så stor kruka som möjligt.
catlady
Nja, min oregano har av någon anledning inte riktig tagit sig, den är tunn och spretig. Så en stor kruka känns som slöseri med jord och utrymme. Men jag ska försöka skydda mina perenner med plast eller tyg eller något istället! Tack för svaret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon