Lady Hamilton
När jag var på Älvsjömässan passade jag på att köpa Dahlia lökar 6st för 100:- Alla grodde och har börjat blomma och 5 st hade rätt stl. o färg men den 6:e blev annorlunda..... Den skulle vara mörk rosa och i "normal stl" ca 15 cm i omkrets. Istället blev den Vit och 25cm i omkrets ohmy.gif Men det är bara positivt tycker jag. Kan inte låta bli att lägga in en bild på den

Betty
Jag känner igen det där dahliafenomenet... rolleyes.gif
Jag beställde lökar/knölar från Odla i våras, bl.a. ett paket med vita blommor (10 Gladiolus grandiflora, en Lilium orientale och en Dahlia decorative) Dahlian skulle bli 80 - 100 cm hög men den blev hela 145 cm - ser rätt maffigt ut i krukan... laugh.gif Första blomman var 25 cm i diameter och nu har nr 2 slagit ut - men den är "bara" 23 cm i diameter... rolleyes.gif laugh.gif
Bild på 2:an (den ser inte lika rent vit ut på bilden som din men det är bara för att den står i skuggan på altanen)
AnitaO
Åh vad dom är vackra.
Mina har inte börjat blomma ännu, och jag längar smile.gif wub.gif
Lady Hamilton
Din är ocks fin Betty smile.gif Hoppas att jag nu klarar av att övervintra "knölen" till hösten för denna vill jag verkligen ha kvar till nästa år wub.gif

Det är svårt för mig att ta "fina bilder" som överensstämmer med verkligheten men med denna bild ville jag försöka visa vilken "kontrast" det blev mot de andra blommorna wub.gif
Betty
Läckert Hamilton! wub.gif
kristerh
På tal om dahlior så var jag på Rappnes i ulriksdal och såg en fantastisk underlig dahlia, den var mörkt lila stor som en golfboll plantan var väldigt hög, ca 2 m, undrar vad det var för sort, det fanns ingen namnlapp på wink.gif
någon som vet wink.gif
misSophie
Guuud, så läckra blommor!! Jag har helt klart gjort bort mig, som ratat dahlior... wacko.gif Nästa år blir det dahlia i rabatten!!

Men absolut jättefina blommor allihop! wub.gif
Ophelia
Oj vad fin den var...vackert snövit och gör sig väldigt bra smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon