Full version: VATTEN!
Cilla
Jag får allt fler frågor om träd och buskar med vissnesymptom, och när jag kommer ut för att kolla är det torkan som är problemet.

I Stockholmsområdet har vi haft några timmars regn senaste veckorna och kanske var det en halvdag också, men de regnen var mest till nytta för markvegetationen. Det blev inte myckt kvar för de vedartade växterna. Det verkar ha varit ganska likt överiga landets nederbörd.

Sätt spaden i backen, dra till den lite och kolla. I många trädgårdsjordar ser man inte ens att det regnat!

- Alla träd och de flesta buskar som planterades för 5 år sedan eller senare behöver vattnas om de inte fått minst ett par dygns regn eller redan står vått/fuktigt

- många äldre träd behöver också stödbevattning. Fruktträd som man vill ska satsa på att utveckla sin frukt och inte släppa den behöver vatten.

- normalt brukar man säga att träd behöver 20mm vid varje vattning. Nu skulle jag inte dra mig för att vattna betydligt mer, åtminstone inte i Stockholms trädgårdar.

- bäst är att dropp- eller strilbevattna under många timmar. Sätt en regnmätare invid så att du ser hur mycket det regnat vid trädens dropplinje, eller sätt spaden i jorden och kolla att vattnet nått ned en rejäl bit. Eller räkna med minst 20 liter till ett ungt träd. Ös på, även om det inte är bästa sättet att vattna.

- nysatta häckar behöver vattnas, liksom alla andra buskar som satts för 3 år sedan eller senare. Vattna dem liksom träden.

- rhododendron som man vill ska få blommor nästa år måste vattnas rejält

SMHI har lovat regn i veckan, vi får hoppas på några rejält blöta dagar så att vi får behålla grönskan!
Gillan
Tack för dina råd. Man undrar ju jämt och ständigt vid
såna här väderförhållanden hur man ska bete sig.

Själv ger jag mina fruktträd ca 20 liter vatten i veckan
( när det är så här extremt alltså, annars inget alls ).

Jag prioriterar rosor och clematis ( plus växthus och pallkragar förstårs),
före fruktträden. Hur dum kan man bli? Det är ju dem vi vill
äta av blink.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag har get vatten vatten till frukträd så långt jag har kunnat för dom började att vissna .
men sne när vi fick förbjud vatnnade jag dom som behövde det mest såsom nyplanterad ros å sånt
Betty
Tack för påminnelsen Cilla! Här har inte regnat på evigheter, totalt bara ett par dar på hela sommaren. I kväll ska jag gå ut och vattna mina unga träd och buskar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon