Full version: Helvete!
Kat
Jag har just gjort slut på allt brunnsvatten! *svärord, svärord, svärord*

Det kommer att bli jobbigt att vattna resten av sommaren. *suck*
Boxer
Fy vad jobbigt!
Har du något ställe i närheten som du kan hämta vatten?

Hoppas att den fylls snabbt igen / Eva
misSophie
Stackars, stackars dig! sad.gif Jag lider med dig, av hela mitt fulla hjärta.... Detta drabbade oss förra sommaren... TVÅ gånger. En gång i början av juli o en i mitten av september. Vi ringde det lokala tankbolaget, så dom kom med vattenbilen o fyllde 5½ kubik rätt ner i brunnen.

Så min man blänger lite surt när jag öser vatten över rosorna. Vår dotter sa häromdan: "mamma, den blomman är törstig!" " Ja, den är så törstig, så den tömmer brunnen" muttrade min käre make....
lilla mamma
kommunen brukar kunna hjälpa till att fylla vatten sinade brunnar
Kat
Inomhus bara.
Att fylla på brunnen är inte riktigt aktuellt just nu. Det ligger ett jättelass sand ovanpå den.
Lady Hamilton
sad.gif Jag tycker synd om dig...........
Skulle våran kall-källa sina så är vi sju hushåll som skulle bli totalt utan vatten, hemska tanke! Och då vet man aldrig när vattnet skulle "komma tillbaka" Därför kör vi och hämtar sjövatten som vi vattnar trädgården o rabatterna med. Hoppas att det löser sig för er
Maggan H
CITAT (Hamilton @ 01-08-2006, 14:00)
Därför kör vi och hämtar sjövatten som vi vattnar trädgården o rabatterna med.

Men jösses Hamilton, vad hämtar ni med?? Har ni egen tankbil? Inte tar ni väl i dunkar? blink.gif blink.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Nej!!!!
Vi använder 100-liters tunnor med lock som vi köpt från "salteriet"
Vi kör 5-600 liter åt gången på släpvagn. Och vi "pumpar" upp vattnet med dränkbar pump och grov slang smile.gif
Ophelia
Men jösses...ja det spelar ju ingen roll om ni kör med tunnor som tar massor. Har detta hänt tidigare?
Lady Hamilton
CITAT (Ophelia @ 01-08-2006, 17:51)
....... Har detta hänt tidigare?..........

smile.gif Nej som tur är har vi inte blivit utan vatten än någon gång, pga av att det "sinat". Men jag har varit med om att pumpen har frusit eller att vid strömavbrott, då stannar också vattenpumpen. Och för min del har det räckt gott och väl wub.gif Det är inte förrens man är utan vatten som man inser hur beroende man är av att ha vatten. Så jag hoppas innerligen att ingen av er blir utan vatten sad.gif ........................
Att som vi, hämta vatten är "pice of cake" i jämförelse med det..........
smile.gif Så ingen behöver tycka synd om mig! Ärligt talat så brukar jag passa på att bada samtidigt som vi hämta vatten laugh.gif Och även på så vis "spara" lite på "käll-vattnet" till dusch.
Förresten, jag bör väll även tala om att vårat "käll-vatten" håller mellan +5-8* så växterna mår nog inte heller så bra av att vattnas med det heller..........
Ophelia
...ohhh hoppas ert källvatten är sådär gott och friskt wub.gif

Tänk så pigg och hurtig du blir om du badar i källvattnet, det är ju nästintill så kallt att man kan höra isbitarna klirra laugh.gif laugh.gif

Jag kan hålla med om att det är inte förrän vattnet inte rinner ur kran som man inser hur betydelsefullt det är men rinnande vatten (likaså när elen är borta och man bor såpass att det är ej tillämpbart att fjutta på eld).
Kat
Vårt vatten är kring 4 grader varmt (när jag nu har något). Men växterna verkar fungera rätt bra på det i alla fall.
birgitek
Det är lycka att ha tillgång till åvatten. Vi har gemensam pump med 7 grannar. Det är bara att vattna hur mycket som helst.
Birgit Ek
Gossen Ruda
Då kommer gubben mot strömmen och påpekar att han vattnar aldrig i trädgården. Möjligen i potatislandet om det är väldigt torrt. Nu har jag visserligen mer problem med för mycket väta än för lite men ibland är det väldigt torrt. Jag har bara perenner och dom får klara sig med det dom kan suga upp själva. Dom som inte klarar det passar inte hos mig. Inte 17 har jag tid och lust att springa med vattenkanna eller slang. laugh.gif Notera att jag har strandtomt så att få tag på vatten är inget problem.
mulle
CITAT (Gossen Ruda @ 01-08-2006, 22:06)
Då kommer gubben mot strömmen och påpekar att han vattnar aldrig i trädgården.

Men hur gör du med allt nytt som du planterar? Första säsongen måste du väl ändå vattna?
Mulle
Gossen Ruda
Jo, om dom visar tecken på törst men bara första året. Sen får dom klara sig själv. Nu händer det inte så ofta för jag har som sagt ganska fuktigt, särskilt på vår och höst när jag normalt flyttar eller planterar växter. Regniga höstar kan jag ha näckrosor i rabatterna. Högst upp i mitt stenparti finns en självsådd svärdslilja som är en sumpväxt. biggrin.gif
Pirum
Håller med. Potatisen kan få lite stödbevattning ibland, annars får perennerna klara sig själva. Tyvärr rasade vår pump som vi har för bevattning, så potatisen fick närapå solsting av all vattenbrist. Men, skörden ska nog bli ok ändå.
Xelma
Det beror ju helt på vilken jord man har. Vår sand(jord) är torr om vi inte vattnar rejält 1-2 ggr per vecka. Jag försöker ge 15 mm per gång. Vi har sandjord och när vi grävde runt huset gällde det att gräva med 45 graders lutning för det rasar hela tiden. Nere under husets grund är det ren sjösand, helt vit.

Så här måste vattnas. Dock aldrig gräsmattan och träd som har rotat sig.

Visst, jag hade kunnat satsa på stenpartiväxter och annat torktåligt, men nu gillar jag skuggväxter... wub.gif

Fördelen är att allt stortrivs och tom vanlig gladiolus övervintrar ute trots -17 som kallast i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon