Full version: Jättevallmo
akagebeck
Hej!
Inför höstgrävningen... Våra jättevallmo har vuxit sig ganska stora och ser ganska "risiga" ut och det är håligt i mitten på plantan. Det brukar väl vara ett tecken på att det är dags att dela en perenn. Men jag har hört att just jättevallmo inte är lämplig för delning. Stämmer det? Och vad får man göra istället? Plantera nya? unsure.gif
Irene_L
Jag har själv ingen jättevallmo men detta har jag läst:

Gräv upp en planta. Du bör få upp långa, skruvade, krokiga rötter som ser helt döda ut. Fingertjocka ungefär. Korta in de slafsiga bladen till stumpar på en dm. Brut isär rotklumpen och dela rötterna i dm långa bitar. Smalare rötter än en blyertspenna lönar sig inte att ta till vara. Var noga med att hålla reda på vad som är upp och ner. Lättast rotar sig de rotbitar med bladstumparna kvar, men även dmstumpen därunder brukar gå bra. Lägg den biten mera vågrätt,alldeles under jorden.

Ta krukor med grusblandad planteringsjord, hälften grus och hälften jord.
Stick rotbitarna i jorden. Inte mer än en cm ska sticka ovanför jorden. Vattna igenom. (tänk på att rotbitarna sätts lika djupt som de stod i rabatten.)

Hoppas att du kan få någon hjälp av dessa rader.
rolleyes.gif
mvh
Irene
akagebeck
Oj, inte helt simpelt alltså... Tack så mycket för svaret! Jag provar!
Gloriana
Eländet, jo, de är vackra när de blommar men inte sen, frösår sig så gärna som allra helst om man låter frökapslarna sitta kvar. Själv rensar jag bort mina, och de är många, för att slippa få mer. På en del ställen försöker jag gräva upp dem men en liten rotbit blir så gärna en ny planta. Enklare uttryckt: dela dem du som beskrivet för det går säkert bra. Om du vill kan du ju fröså också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon