Full version: TRÅKIG RABATT :(
Victoria
Hej,

Jag har en rabatt i mitt nordvästra hörn i trädgården där det inte händer så mycket. Den ser lite tråkig ut. Den skuggas halva dagen av två cypresser och en sockertopp. Längst bak i rabatten har jag en roddis som jag hoppas växer till sig och täcker det fula hålet bakom. Vad kan jag ha som marktäckare under den?

Framför har jag en separat rabatt i tre delar. I mittendelen har jag kort och gott en heucera palace purple. På vardera sidan om den har jag två likadana delar rabatt (det är altså avgränsat med gatsten, fast det syns inte på bilden) med vit astilbe och roströd kärleksört. För vårbruk har jag täckt behovet med lökar etc. Men på sensommaren gör den stackars astilben inte så mycket.

Har ni tips på vad jag kan samplantera med dels astilben och dels heuceran. Gärna något färgstarkt. Funderade på blått till astillben och rosa till heuceran, kanske rosa astilbe? HJÄLP?!?! wink.gif alla tips och förslag tas tacksamt emot. Det ser SÅ tråkigt ut nu smile.gif

Tezzla
Har inga goda råd att komma med, men jag måste säga att jag gillar din s.k. "tråkiga rabatt". Alla rabatter behöver inte vara så färgglada. Ibland är det underbart vackert med enbart gröna blad i olika nyanser och former...

Men så är jag också novis på det här med trädgård wink.gif
kerstin z5-6
Du kan fortsätta med bladverk om du vill -silver är fint med rödbladigt

eller Bergvallmo som borde trivas med sällskapet

fast det var ju sensommar du ville ha fart på-rödbladigt brukar behöva en kompis att prata med" för att det ska bli lite "fart"

smile.gif
Victoria
Hej Kerstin,

Tack för tipsen smile.gif

Bild 1: Vad var det du hade tillsammans med din heucera? Det såg ut som en "kusin" smile.gif Vad är det lilla fembladiga bredvid med vita kanter?

Bild 2: Vad är det gula och hur högt blir det?

Bild 3: Vad är det två växterna med vita blommor på?
kerstin z5-6
Bild 1: Vad var det du hade tillsammans med din heucera? Det såg ut som en "kusin
-Det är en Brunnera Jack Frost -blommor som stor förgätmigej

Vad är det lilla fembladiga bredvid med vita kanter?
Det är haquetia epipactis variegata -har de mest förtjusande melerade blommor i grönt och vitt -med stor gul mitttknapp maj -fint bladverk resten av sommaren

Bild 2: Vad är det gula och hur högt blir det?
Det gulbladiga är en berberis -aurea -den blir inte så hög här ca 40 50 cm och kan klippas till önskad form
Finns även med rosaflammigt eller orange bladverk tex smile.gif
Bild 3: Vad är det två växterna med vita blommor på?
Kungsljus verbascum chaxii album th i bild
-den kompaktare lägre växten , är inte utslagen -knopparna är vita men blommorna ljust rosa
Sedum telephium<"Frosty Morn
en variegerad kärleksört
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon