Victoria
Hej,

Har en fin lummig kryddrabatt som dock domineras av olika nyanser av lila, lilaroa, cerisrosa etc. Tips på gul eller vitblommande kryddväxter?smile.gif
mulle
Jag har gulbladig oregano som blommar i vitt.
Mulle
Whiskuchi
Duger vitbrokiga blad? Min vitbrokiga timjan är hemskt vacker (och fyller dessutom upp bra) rolleyes.gif
mari_tres
Det finns ju gulbrokig timjan också =) Annars kan jag tipsa om kryddtagetes, ettårig, men OJ vad den blommar!!
noora
- Ringblomma. Gul-orange blommor, ettårig men blommar väldigt flitigt.
- Kamomill. Vita blommor med gul mitt, ettårig, blommar också flitigt och väldigt god till te.
- Kummin. Vita blommor. Går i blom sent på säsongen eller andra året, dör efter att fröerna har mognat.
- Koriander. Vita blommor, ettårig.
- Dill. Gulgröna blommor, ettårig.
- Renfana. Gula blommor, flerårig ört. Snarare medicinalväxt än kryddväxt.
- Johannesört. Gula blommor, flerårig ört. Också främst en medicinalväxt men används även som snapskrydda.
- Vinruta. Gula blommor, flerårig låg buske. Ska inte egentligen användas speciellt mycket eftersom den är giftig i större mängder, men det är en klassiker i örtagårdarna.

Gulbrokig citrontimjan ger skoj kontrast, men den har rosa blommor.
Det finns vitblommig isop, smakar och luktar precis som den blåblommiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon