Full version: Schersmin-buske
visbylinda
Usch, jag missade nästan hela min schersmins blomning pga att ja var bortrest. Extra depiigt eftersom det var min första sommar i trädgården! Jag hann se den allra första blomman samma dag som jag åkte och när jag kom hem 2,5 vecka senare (10/7) så hann jag se den sista blomman blomma.

Jag vet att jag är lite sent ute men jag antar att jag på nåt sätt borde ha klippt bort det som blommat ut? Nu har kronbladet blåsts bort av vinden men kvar sitter själva "fästet". Borde jag klippa bort dessa? Ska jag bara klippa bort fästerna eller en bit till av grenen?

Om jag varit hemma, hade jag kunnat förlänga blomningen genom att klippa bort det utblommade blommorna direkt?
Min mamma, som bor i Ånge i Västernorrlands län (växtzon 5-6), har en likadan Schersmin och den blommade i över 6 veckor medans min blomning var över på 2,5 vecka! Min mamma har dock inte klippt bort något överblommat hon heller. Vad bör jag tänka på till nästa år för att få den att blomma mer? Gödning? Bortplockning av överblommat? Beskärning av gamla kvistar?

Och vad är det för Schersmin jag har? Den luktar ljuvligt!
Här finns bild på min Schersminbuske
kerstin z5-6
Man måste inte göra något alls åt schersminen, vare sig klippa eller ansa överblommat
-är det varmt kokar blommningen över snabbt :)din mamma har ju lite svalare klimat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon